Jag förstår att det inte känns bra att han inte är riktigt bra i magen för det är ju så extremt viktigt att magen fungerar som den ska. Både för hästens välmående direkt ifrån magen men också eftersom immunförsvaret sitter i magen och det kan bli problem med huden om inte magen mår bra. Risken för kolik är också större om inte magen är i toppskick och dessutom tar inte hästen upp näringen korrekt om inte magen mår bra.
Mitt sto tål inte baljväxter av någon märklig anledning så både klöver och lucern går ju bort. Hon var halvtaskig i magen redan när jag köpte henne men det var först när jag skulle vänja in lucern hösten därpå som hon blev riktigt dålig. Det bara rann ur henne och hon fick lättare koliksymptom och ändå fick hon bara någon dl lucern. Då var jag väldigt glad att jag alltid är extremt försiktig när jag vänjer in nytt foder oavsett vad det är för foder för hade jag gett något kilo lucern på en gång så hade det nog blivit kolik av det hela. Jag fick inse att mitt fina klöverhö inte var särskilt lämplig föda åt henne. Det blev en tuff vinter eftersom jag redan hade köpt in årsförbrukningen av hö och jag har inte plats att ta hem en årsförbrukning till men det fick ju lösa sig. Jag fick sålt lite allt eftersom av klöverhö´t och jag köpte lite i taget utav en bonde som kunde garantera att hans hö var fritt ifrån klöver. Honom har jag köpt utav sedan dess för han är en av få häromkring som har koll på vad det är för något i hans hö. Att det dessutom är ekologiskt gör ju inte ont
Vad väger din häst? Har du någon analys på ditt hösilage? Vad har du för ts halt på ensilaget? Jag funderar på om han får tillräckligt med ts och tillräckligt med fibrer? Det vore väldigt bra om han kunde slippa havren just eftersom han har känslig mage och stärkelse är svårt att bryta ner. Men du gör självklart som du vill. Det är bara ett förslag
Har du räknat ut en foderstat till honom? Jag hjälper dig gärna med det annars. Pm:a mig isåfall så får du min mailadress så att du kan maila analyssvaret.
Har du provat något annat än havre? Oftast så ser man inte med blotta ögat förren det är ordentligt stora störningar i magen. Man brukar inse när hästen verkligen är bra i magen att den inte var det innan om du förstår hur jag menar.
Havre innehåller ca 9-11 mj och 80-90 smb rp lite beroende på vilken sort det är. Speedi beet innehåller ca 12 mj och 63 smb rp. och linfrökaka innehåller ca 14 Mj och 180 smb rp. Skulle du byta ut havren mot linfrökaka och speedibeet så skulle du alltså kunna få ungefär samma energi och proteinvärde om du vill fast i en sammansättning som gör det enklare för honom att ta upp näringen och han skulle slippa stärkelsen som är svår att ta upp och som stör hans mage.
Du har alltså bara provat vanlig betfor, som pellets och som snitslad? Inte betfiber utan tillsatt melass som speedi beet eller kwikbeet? Om du känner någon som ger kwikbeet eller speedi beet så fråga om du kan få köpa 1 kg och prova och ge honom det. Jag hade gärna skickat till dig men tyvärr tror jag att frakten blir ganska dyr så att det blir ett orimligt kilopris för dig men det är klart att det blir väl ändå billigare än att köpa en säck och det sen inte fungerar. Jag tror nämligen att betfiber utan melass skulle göra susen i hans mage. Ihop med några dl linfrökaka och yea-sacc så får hans mage alla möjligheter både att återhämta sig och att bygga upp en bra tarmflora så att han blir mer motståndskraftig. Han kommer då också att tillgodogöra sig fodret bättre.
När jag behövde yea-sacc första gången så ringde jag min lokala kvarn och frågade om han hade eller kunde ta hem och efter en stund ringde han tillbaka och sa att det kunde han fixa. Kanske kan någon affär i din närhet också ta hem? Min lokala kvarnägare säger att han säljer en hel del yea-sacc numera och är väldigt glad för att jag bad honom ta hem det.
Om det är någon skillnad på de olika förpackningarna med yea-sacc har jag ingen aning om. Det finns ingenstans där innehållsförteckningen står? För annars är det ju omöjligt att veta. Kanske kan din foderhandlare ta hem en 25 kg säck och sedan dela upp i 1 kilos förpackningar och sälja? Så blir det inte så mycket för dig. Nu vet jag inte hur många hästar du har men 25 kg skulle ju räcka hur länge som helst för en häst.
Så mycket som 50-100 gram/dag tror jag inte att du behöver ge. Stod det det? Jag ger som sagt 2 msk yea-sacc till mina 400 kg hästar när de är dåliga i magen och annars ger jag 1 msk/dag. Jag har inte vägt så jag vet inte vad 1 msk yea-sacc väger men jag skulle gissa på 10-15 gram.