Linfrökaka till fånghäst?

M

maisan

Jag behöver få upp proteinnivån åt min gamling och allt jag tittat på i lusernväg innehåller för lite proteiner, o då slog det mig att linfrökaka har väldigt hög andel proteiner men hur är det med socker/stärkelse? finns det ngn här som gett/ger det till sin fånghäst?
Min häst har aldrig haft riktig fång med påföljder utan "bara" känningar av fång med stelhet o varma hovar. Inget på röngten alltså, o inget som syns i hovarna som hovis sett heller.

Sv: Linfrökaka till fånghäst?

Jag började ge linfrökaka till mitt gamla halvblodssto efter att hon haft ett lättare fånganfall. Fånget kom aldrig tillbaka, men det berodde säkert på många olika faktorer. Som jag uppfattat det med fång så är inte proteinet den stora boven.

Sedan började jag även fodra alla mina andra hästar med linfrökakan.
Mina har fått det dagligen i 3 år.

Linfrökaka kan med fördel ges till fånghäst.
Det optimala skall enl. dem som kan det bättre än jag vara växla linfrökaka och morötter varannan dag. Detta för syra/basbalansen.

Jag behöver få upp proteinnivån åt min gamling och allt jag tittat på i lusernväg innehåller för lite proteiner, o då slog det mig att linfrökaka har väldigt hög andel proteiner men hur är det med socker/stärkelse?

Linfrö innehåller väldigt lite kolhydrater och ingen stärkelse, mig veterligen. Däremot mycket FIBRER, proteiner och goda fetter vilket är exempleriskt för en fånghäst eller häst som har problem med magen.

Vet att Bukes foderguru Helena Handberg, som är utbildad inom ämnet, brukar rekommendera just linfrökaka till fångisar.

Men du vet att maxgivan är 100g/100kg häst ungefär? Så man kan inte ge hur mkt som helst (kan ge laxerande effekt om man ger för mycket).

Tack för alla svar! jag har nu varit o inhandlat linfrökaka så nu ska vi se om det duger åt min kräsna gamling. Det är ingen risk att jag ger för mkt, ska ge kring 300g/dag sen när vi vant in oss färdigt o han väger 600kg. Skönt att hitta en lösning som passar perfekt in o foderstaten oxå.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Båda mina hästar har fått fång och hämtar sig nu sakteliga. De står nu på mestadels halm och lite hö enligt vet.s rekommendation...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: Vivo
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: Vogue
·
Foder & Strö Hej! Jag tillhör den ovanliga kategorin hästägare som har en väldigt svårfödd fånghäst. Han har i dagsläget fri tillgång på ett hösilage...
2
Svar
28
· Visningar
5 188
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2