Linfröpellets

Calvaro

Trådstartare
Är det linfröpellets man kan ge utan att koka?
Har köpt en säck men det står ingenting på den och jag vill ju inte göra fel.
 
Sv: Linfröpellets

Calvaro skrev:
Är det linfröpellets man kan ge utan att koka?
Har köpt en säck men det står ingenting på den och jag vill ju inte göra fel.

Kaka och pellets (linfrö) är färdigbehandlade och man behöver inte koka dem. Men det är bra att blöta upp dom tillsammans med betfor till exempel...
 
Sv: Linfröpellets

Ex Hippo LinCubes behöver du inte koka, det är färdigt att ge direkt.
 
Sv: Linfröpellets

Går bra att ge den torr så slipper hästen äta gele klumpen
som blir om mam blöter den. :)
 
Sv: Linfröpellets

Har gett hästen pelletsen torr i tre dagar nu och han tycker att det är gott. Har provat själv också och det är inte så tokigt.... :)
 
Sv: Linfröpellets

är inte gelen man får om man blöter det bra på något sätt då? jag läste någonstans är på buke att gelen var något bra? :confused:
 
Sv: Linfröpellets

Lord Owen skrev:
är inte gelen man får om man blöter det bra på något sätt då? jag läste någonstans är på buke att gelen var något bra? :confused:

Slemmet/gelen är bra för magen, den lägger sig som ett skyddande lager för magens slemhinna.

Dock blir det slem av det hela i magen i alla fall, även om man ger den torr. Så det är en smaksak att blöta eller inte blöta. Men det är slemmet/gelen man vill åt ja.
 
Sv: Linfröpellets

är det någon smakskillnad om man ger det med gelen (alltså blött) eller torrt? att gelen har någon spec smak menar jag.
 
Sv: Linfröpellets

Lord Owen skrev:
är det någon smakskillnad om man ger det med gelen (alltså blött) eller torrt? att gelen har någon spec smak menar jag.

Nej, det smakar likadant, men konsistensen blir ju en annan.

Mina VÄGRADE äta slemmigt linfrö först, sen fick de torra pellets några veckor, och sen kunde jag gå tillbaka till vanligt linfrö som kokats (dvs slemmigt som bara den) och de åt.

Helt linfrö är MYCKET MYCKET billigare än de där pelletsarna som kostar 10 kr/kg.. Men då måste du koka hela linfrön (jag kokar för tre dagar i stöten, tar mig tio minuter, och förvarar sen i kylskåp)
 
Sv: Linfröpellets

Dagens linfrön behöver inte kokas eftersom de är förpreparerade.
Det räcker att slå hett vatten över linfröna och låta dem stå minst en timme. Då har vätecyaniden försvunnit.
 

Liknande trådar

Mat Jag har tagit på mig att göra efterrätt till jul, och tänkte saffranscheesecake med glöggklet på. Enligt receptet gör man kletet med...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MiniLi
·
Mat Låter man den koka med hel och fiskar upp den sedan? Eller ska den mortlas, i så fall bara "fröna" eller hela "blomman"? Hur gör ni...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: manda
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp