Linfrö som kan ges direkt?

pinky

Trådstartare
Jag skulle vilja ge min häst linfrö under en period, men jag har ingen lust att skaffa vattenkokare till stallet bara för att prova.(Jag är av den bestämda uppfattningen att det INTE räcker med att blötlägga dem... :smirk:) Har därför funderat på att skaffa nån sort som är "färdig", typ linfrökaka. För visst har jag fattat det rätt då, att man kan ge dem utan att koka? Eller har jag fel? :crazy:

Vart får man tag i dessa i så fall? Var på Granngården igår, men de hade bara "råa" linfrön i 10 kg-kartonger... :p
 
Svenska Foder har linfrökaka i sitt sortiment, så leta efter en återförsäljare för Hippo!
 
Aha, bra början! :)

Granngårdens grannbutik ( :D)säljer Hippofoder, men har väldigt litet sortiment, jag får kolla!
 
Säljer de Hippofoder ska de kunna ta hem.

Hippo LinCubes heter det du söker. en 10 kg säck kostar ungefär 100 - 120 kr.

Är pelletsar (som gärna faller sönder) som du kan blöta eller ge torra efter tycke och smak. Himla praktiskt. Jag gav det förr men jag står inte uuut med lokala Hippoförsäljaren här (och enda inom rimligt avstånd) så jag kokar numera. Kokar för tre dagar i stöten och har i kylskåpet, men är ju lätt för mig som har hästarna hemma.

Båda hästarna var lite tveksamma till LinCubesen i början, men efter någon vecka så åts de glatt =)
 
Det låter ju helt underbart! :)
Dock har jag (som du) fått lite anti-känslor mot den här butiken sedan de försökte tuta i mig att Edel Hippos var exakt samma foder som Hippo Alfa... :smirk: Försäljaren påstod att alla numera hade ersatt havren med detta förträffliga foder. Han förstod inte ens vad jag pratade om när jag försökte förklara att jag INTE var ute efter "havreersättning", utan nåt som passade min häst och foderstat just då. Äter hästar annat än havre? Noll koll, liksom... :crazy:
Men jag får väl ta och komma över det nån gång och gå dit och KRÄVA mina linfrön! :devil:

Finns det mindre förpackningar förresten?
 
Hur mycket gav du av det, förresten?
På deras hemsida står det 0,5-1 hg/100 kg kroppsvikt. Det innebär att jag skulle kunna ge min häst 2-4 hg/dag. Tidigare har jag gett en 600 kg häst ca 1-1,5 hg råa linfrön och det var lagom till honom.
Vad skulle vara motsvarande mängd av linfrökakan, om du har koll på det? :)
 
Jag gav 0.25 kg per häst. Ena vägde 200 kg, andra 400 kg.

Ingen aning hur mycket linfröpellets som motsvarar rent linfrö. Jag ger rent linfrö nu och kokar 2 dl i 1 liter vatten tills det blir slemmigt och kletigt av allt, och det ger jag uppdelat på två dagar, hälften var till hästarna.
 
På tal om linfrö så kan du gott bara hälla kokande vatten över linfröna och låta det stå i ca 5 timmar. Slemmigt och bra blir det :D
Jag gör iordning en sats på morgonen till G och tar med ut till stallet på kvällen. Smidigare än att koka linmäsk.

/Lisa
 
Fast JAG har inga problem med att koka det, tar ju tio minuter som sagt, och jag har det ju i kylskåpet sen. Och ska jag ha framförhållning och blöta fem h innan lär jag med största sannolikhet att glömma det stup i kvarten =)

Men har man inte stallet runt knuten är ju det enklare. Annars kan man ju ta vattenkokare, koka upp vatten och slå över, då går det också rätt fort
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny...
Svar
14
· Visningar
7 221
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 538
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag...
2
Svar
33
· Visningar
5 964
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag ska börja ge min häst linfrö och köpte hem en flaska linfröolja. Men hon vägrar äta all mat i krubban när oljan är i :crazy:. Kan...
2
Svar
34
· Visningar
4 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp