KonikNemo

Trådstartare
Ska börja ge våra hästar linfrö och undrar nu hur mycket ska man ge dom, hur ofta ska man ge, och hur länge ska man koka dom?
Det är en ponny och en islänning :)

Sv: Linfrö

Varför skall du ge linfrö? Kokar du dem så förstör du all omega 3.

Är det för magen du vill ge så är linfröpellets bäst tycker jag, vill du åt omega 3 så är oljan det bästa du kan ge.

Nu måste dom ju ligga i hett vatten för att giftet ska försvinna.
Så frågan kvarstår, hur mycket, hur ofta och hur länge ska dom ligga i hett vatten.

De ska kokas för att frigöra cyaniden. Jag brukar låta dem koka upp, men efter att ha tröttnat på böket (jag gav några dl sörja/dag, vilket hästen hatade) gav jag upp försöket.

De ska kokas för att frigöra cyaniden.

Varför vill du frigöra cyaniden?

Linfrö innehåller inte cyanid utan cyanogena glykosider. För att vätecyanid ska kunna bildas krävs för det första att glykosiderna kommer i kontakt med de enzymer som finns i fröna och dessutom krävs tillförsel av väte, dvs. vatten. Man kan nog ge hela linfrön till häst utan risk för förgiftning. Fröna är dock små och svårtuggade så många frön kommer nog ut i träcken osmälta. Mald linfrö tas upp bättre av hästen men när man maler linfrö så finns det risk för att glykosiderna kommer i kontakt med enzymet betaglykosidas vilket fodras för att cyanid ska kunna bildas. Så länge man inte blöter den malda linfrön kan dock inte vätecyanid bildas. Ger man den malda linfrön torrt eller strör mald linfrö över blötlagd foder precis före utfodring är det ingen risk för förgiftning. Man kan ge upp till 200 g mald linfrö per dag om man hanterar det korrekt.

Du har säkert rätt vad gäller processen, däremot stämmer det inte med de rekommendationer jag fått och som finns att googla.

Ska börja ge våra hästar linfrö och undrar nu hur mycket ska man ge dom, hur ofta ska man ge, och hur länge ska man koka dom?
Det är en ponny och en islänning :)

Om det är för tarmfunktionen du vill ge så rekommenderar jag loppefrön, eller psylliumfrö som det egentligen heter, i stället.

Mindre och ännu slemmigare än linfrön och fullständigt ofarliga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama