Linfrö = Tandproblem?

95johsv

Trådstartare
Om man ger linfröpellets/kaka torrt kan det ge problem med tänderna?

Ger just nu ca 2-3dl linfrö (hippos), 2-3dl solros och 1dl mineraler. Ger detta torrt eftersom han äter det då. Ibland när vi jobbat länge kan han få 1dl linfrö till och 2-3dl solros till. Håller oss under maxgränsen för linfröna utan problem.

Frågan är bara sedan jag började ge honom linfrö står han och tuggar lääänge efteråt. Kände efter hur tänderna var häromdagen och kände då att linfrö gegga satt liksom runt tänderna. När jag rensade ut det så slutade han tugga. Funderade först om något tandproblem kommit.

Ok jag gick in och åt lite av hans pellets och jojjomen, det klibbar fast fint i munnen. Fick tugga länge jag med. :)

Så frågan är, är det bättre att blöta dem ur denna synvinkeln? Eller hur ska jag göra? Han har ätit blöt mat förut, men utan förtjusning. Dessutom har han totalratat linfrö förut, det är därför jag inte vågat prova blöta än.

Hur mycket sliter det på tänderna att stå och tugga på lite linfrö länge?

Hjälp alla kloka bukare!

Sv: Linfrö = Tandproblem?

Jag skulle nog inte tro att det sliter på tänderna, men det är nog bättre smaklighet och lättare att äta om man blöter det. Jag ger linfrökaka, och blöter den tillsammans med betforn i ca 8 timmar. Då är det ett bra "slem" som hästarna äter. Prova att blöta så kanske det blir annorlunda! Min gamla Nordis hatar vanliga linfrön, men äter uppblött kaka blandat med lusernhack. Ge något starkt smakande ( melass, lusern, betfor) till så kanske hästen äter i alla fall.

Inte nöter han tänderna av att stå och tugga linfröt. Se det positivt att han har nåt att tuga på länge trots så liten giva :-).

Jag brukade få peta tänderna på Nemo också när han åt det. Det blir ännu kladdigare om man skall blöta det till våra som inte kan äta nåt vettigt till.

Det är fågelmat. Kan köpas på nån kvarn eller hos GG. Mycket smakligt tycker hästarna och som en bonus och lite tur så får man en fin hage och gödselstack också.

Blöter jag det så äter han inte. Punkt. Har en speciell häst som verkligen tycker saker... :D

Ok, bra bra. Ska inte oroa mig alltså.

Mia_R som Sissu sa det är fågelfröna jag köper.

Är det bara gott för hästarna eller tillför det någon näring oxå?
Solrosfrö alltså. :)

Senast ändrad av en moderator:

Det innehåller ca 16Mj, 247 smrp, 3,2 ca, 9,8 P, 5,2 Mg enl de uppgifter jag har hittat. Med skal kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka