Linfrö - olja, frön eller pellets?

lomuxx

Trådstartare
Jag har läst massor av trådar om linfrö hit o dit men hittar inte svaret på min fråga... Finns det en tråd, hänvisa gärna :)

Om man vill komma åt omega3,vad är bäst att ge? Olja, kokade frön eller pellets? Tacksam för svar :)

Sv: Linfrö - olja, frön eller pellets?

skulle tro att det är olja, då den brukar vara kallpressad. Men efter att ha provat alla sorter så föredrar jag pelletsen alla dagar i veckan. Minst kladd=lättast att använda.

Kallpressad linfröolja säger jag. Finns att köpa i mkt praktisk bag-in-box med tillsatt E-vitamin.

Bäst tycker jag är originalprodukten med alla beståndsdelar. D v s skållade linfrö.

Kokas i storkok och håller ungefär en vecka i kyla. Många hästar gillar gelén och pälsen blir fin.

Bäst tycker jag är originalprodukten med alla beståndsdelar. D v s skållade linfrö.

Kokas i storkok och håller ungefär en vecka i kyla. Många hästar gillar gelén och pälsen blir fin.

Men hur funkar det med Omgeorna? Tål de att bli skållade? Har för mig att de förstörs vid ca 60 grader.

Okej, det hade jag ingen aning om. Jag gör storkok nu och ger en gång per vecka. Är det i onödan? :O

Så här skrev SpaderÄss även i den tråden

"I USA är det mycket vanligt att ge ca. 4 – 6 oz (112 – 168 g) mald linfrö per dag. Det finns hästägare som har gjort detta i över 30 år (till alla sina hästar) och än har ingen dött av cyanidförgiftning.

Europarådets expertgrupp rekommenderar ett maximalt dagligt intag av 0,023 mg vätecyanid/kg kroppsvikt. Detta värde gäller för människor. Tillämpar man samma rekommendation för hästar innebär detta ett maximalt dagligt intag av ca. 0,12 g linfrö/kg kroppsvikt. En häst som väger 500 kg skulle alltså kunna ges ca. 60 g linfrö/dag utan risk."

Ja, jag har alltid föredragit att stå över sådan risker som är väldigt lätta att undvika...

Jaha, det blir kanske mest rätt med oljan för just omega3n :) Tusen tack alla!

Har gett pellets länge men ger nu olja oxå, den som nämns i tråden. Känns bra i magen, haha! Väldigt smidigt oxå och hästen gillar det. Bag in boxen ger inget kladd.

Måste bara fråga ang linfrö pelletsen. Låter ni d stå å puttra en stund så pelletsen löses upp helt??? hur mycke vatten tar ni till det??? ska d bli som gröt eller som soppa???

Väger ihop med betfor och häller på kallt vatten. Tar typ lika lång tid att lösas upp. Blir som gröt, kräver lite mer vatten än bara betfor :-) hela frön behöver kokas/hett vatten.

Linfröpelletsen kan du ge som de är. Det är det som är så smidigt med dem. Det är linfrön som måste kokas om man vill ge det men linfröpellets behöver du absolut inte koka och inte ens blötlägga om du inte vill.

Oki skickade in min sambo i affären som skulle handla loppfrö när han va i stan, men d va slut så dom sa han kunde ta linfrö pellets istället om d va till magen. Och jag har ju alltid hört att man ska koka linfrö men visste inte alls hur man ska göra m pelletsen o ja jag prövade koka d men fasen pelletsen va svår å hård att få helt i sönder fast jag kokade d en bra stund :confused:

Kl

Är linfröpellets samma som linfrökaka? För jag har gett linfrökaka (enligt vad det stod på säcken och i affären och på kvittot) men det var pellets..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama