Linementa håriga hästben...?

N

Naggur

Har ni några bra tips hur man ska göra när man vill ha kylgel eller linement eller liknande på en häst med väldigt håriga ben?
För att medlet ska komma in till huden får man ju ta en halv flaska=/
Det är en islänning och han har håriga ben även på sommaren=(

Hehe för några år sen när jag hade en travare använde jag mig av kyllera då det var väldigt poppis. skulle ju aldrig funka på islänningen min=)

Vad gör man????:bow:
 
Sv: Linementa håriga hästben...?

jag masserar in det ordentligt, det tar lite tid men det går ;)
 
Sv: Linementa håriga hästben...?

jo men de går ju åt så mycket. håret suger ju upp det mesta=)
 
Sv: Linementa håriga hästben...?

Har du provat använda liniment eller kylgel på hästens ben när de nyss blivit avspolade? Då går det inte åt lika mycket för att "nå in" till huden :idea:
 
Sv: Linementa håriga hästben...?

Precis.
Spola/ blöt benen, sedan ha på liniment. Då absorberas det upp mkt effektivt. Kom ihåg bara att aldrig linimenta blöta ben OCH linda dem, då blir det trippeleffekt, nästan som blistrer.
 
Sv: Linementa håriga hästben...?

Tack tack! trodde det vart sämre effekt om man blööte benen först. typ att man spädde ut linementet...

Håller på å träna pållen med att spola benen. han är inte så förthust i det=)
 
Sv: Linementa håriga hästben...?

Ta en svamp med vatten. Linimentet kan du också späda med vatten, lägg på det lite ljummet så går det ganska lätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp