tanten

Trådstartare
Jag har gott om lövträd vid mitt nya hus. Har identifierat lönn, ek, poppel och nu senast lind. Både lind, lönnar och en ek står i häcken utmed vägen och är gamla träd.

Tre träd längre ner på tomten står tillsammans så de ser ut som sly som vuxit till full storlek. Jag undrade vad det var och funderade på opm det var alm - men nu har de blommat och jag inser att även de är lindar.

Det förbryllar mig, de ser inte planterade ut och jag har fått lära mig att lind inte förökar sig själv norr om götaland? Detta är i gränstrakterna zon 4 till 5.
Har jag fel eller är detta ett tecken på att tomten har en bättre odlingszon är omgivningen. Som sagt så finns det ekar, och de borde inte ha spontansått sig i de här trakterna så långt tillbaka.

Som sagt förbryyllad - någon som har bättrre koll på lind än jag (jag är uppvuxen med enbart björk, lönn, asp och sälg och kan absolut inget om lindar)

Sv: Lindträd

Finns ditt torp vid ett sk "sydväxtberg"?
Finns gott om berg i Dalarna på vars sidor sydligare växter som t ex lind och lönn klarar sig finfint, och där de finns kvar naturligt efter varmare tider långt tillbaka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka