Lindring och bot till en "mag" häst..någon..

C

cecilia w

Hej,
skulle bli jätte glad om någon kunde tipsa om detta, jag får hem min nya häst på lördag och han är lite av en orolig själ och har haft problem med sin matsmältning, speciellt när han bytt stall osv. Magen blir lätt uppsvullen och han bajsar ganska lite tydligen.

Till människor vet jag att kisel brukar vara bra, finns på hälsokost "silikol" tror jag att det heter, kan det vara något?
Aloe Vera?
Tacksam om nån vill hjälpa mig!

- cecil

Sv: Lindring och bot till en "mag" häst..någon..

Se till att få med foder från hans gamla stall så du får en snällare övergång i första hand, sedan kanske linfrö kunde funka då det "smörjer" tarmen? :)

jag skulle se till att få med ganska mycket foder från tidigare ägare.
samt ge linfrö, ev kan du ge paraffinolja om hästen bajsar lite, så det smörjer tarmarna så hästen inte får förstoppning. se till att hästen får i sig tillräckligt med vätska.

jag har själv en häst med samma problem.

Prata med veterinär och få Protexin. Är bra vid foderbyten, miljöbyten etc. Är i alla fall aldrig fel att använda det då det inte skadar hästen.

Jag får med mig hö och lite av det foder han har ätit tills nu, han verkade ganska uppsvälld av det dock, så jag tror att ett foderbyte kommer att vara nödvändigt.. lite i taget så klart.

Tack!
Har googlat lite och det verkar inte alls illa att testa! Ska prata med vet. Har du använt pastan eller pulvret?

Fiberplex från Biofarmab, finns på Eko eller SureBio från Dodson & Horrell kan hjälpa.

Min har varit "maghäst" sen födseln, fick bukt på det genom att ge honom Aloe vera juice, 1 dl per dag tills det rätade upp sig. Efter det har han inte haft problem med foderbyten o dyl. alls.

Jag red en lite nervös travare förr som hade problem med magen emellanåt. Han fick då en gröt med kli, linfrö, paraffinolj + lite melass. Det fungerade jättebra, dessutom blev han väldigt fin i pälsen också :)

Aloe vera har jag hört ska vara bra, så det verkar oxå vara nåt att pröva. Vi har en här i byn som odlar A-V han kan nog hjälpa oss :)

Jag blev rekomenderad att ge linfrö i någon form till min häst som har stressmage. Man kunde oxå ge vanlig matolja. Sen skulle jag se till att inte byta foder utan hålla mej till samma sorter hela tiden. (inte byta från Hippo till Krafft tex.)

Men som många redan har sagt ta en lugn övergång till det nya fodret. Jag hade oturen att inte kunna få med mej något då hon kom från estland så det kunde inte bli mer fel för henne mage med nytt grovfoder, krafftfoder och vatten och på allt det en helt ny miljö. Hennes mage har lugnat ner sej och tandköttet har börjat vandra neråt så det har funkat på henne att ge linfrökaka.

Jag har använt pastan. En tub är nog till 5-6 dagar eller nåt sånt. Kommer inte riktigt ihåg. Det kanske inte hjälper men det är ju i alla fall värt ett försök plus att du kanske, som andra också skriver här, borde få med en del foder från det förra stället. Man får hitta på så många lösningar det bara går.

Jag tycker jag får fantastiska resultat med Probimin, som brukar säljas på klinikerna.

Jag tror jag ska testa pastan oxå, verkar vara det bästa. Jag får med mig hö, jag har ringt och frågat. Kraftfoder får han inte alls förtillfället för att han är allergisk ,hon har provat ge korn innan, det är sädesslaget man ger hästar här majs ar ett annat, men han blir jätte svullen i magen av det så hon la ner.. Krafft tror jag inte att vi har här tyvärr men lusern finns. Hästen är inte tunn i övrigt, saknar lite muskler över ryggen men i övrigt är han fin:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Ridning Hej, Nu är det så här att jag har ett problem med tanke på nervositet. Jag tycker verkligen om att rida och ser alltid fram emot det...
Svar
13
· Visningar
1 919
Senast: Myzan87
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 691
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024