Lindriga till måttliga gallor

K

karrob

Har precis hittat min drömhäst *ler o hoppar omkring*. Veterinären var ute idag o besiktade henne. Utfallet blev u a förutom en sak. På övrigt har han nedtecknat att hon hade gallor i alla fyra senskidor som var "lindriga t måttliga". Veterinären trodde det berodde på överansträngning eftersom hon sattes igång för drygt en månad sedan och därefter ridits mycket (hon är på utbildning).

Nu till min fråga, i de flesta böcker jag läser står det att man ska se en galla som en varningssignal. Förmodligen beror dessa gallor på överansträngning. Dessa torde ju gå bort om man drar ned på arbete, eller? Ska jag göra någon mer undersökning innan köpet? (när hon kom till utbildningsstället var hon halt ett dygn ca, men det kan ju ha berott på något som hände i transporten)

Jag hade tänkt att hästen skulle vara kvar på utbildningsstället en månad för vidare utbildning. Ska jag tänka om? Kanske är det bättre att ta hem hästen o dra ner på arbetet, än att hon ska vidareutbildas (vilket ju kräver en hel del arbete). Vad skulle ni gjort?

Sv: Lindriga till måttliga gallor

Kan du inte ta hem henne från utbildningsstallet ett tag tills hon ser bättre ut i benen? Och sedan skicka tillbaka henne?
På så vis hinner hon "smälta" allt det nya hon lärt sig, bli fin i benen OCH börjat lära känna dig! Superbra lösning ;)

Sv: Lindriga till måttliga gallor

Ja, midnatt, det lutar nog åt att göra så. Jag har funderat lite till o jag tänkte precis som du att det kanske är bäst att skicka tillbaka henne för vidare utbildning senare, för risken är ju att det går för fort för henne. Både fysiskt och mentalt. Förmodligen kan hon ta till sig utbildningen bättre om hon, som du säger, får smälta det nya hon lärt sig nu. Tänkte ringa till vet igen o höra med honom, och ringa till en annan vet också för att höra vad de säger. Allting tyder på att det gått för fort för henne. Jag märkte när jag provred henne att hon var väldigt trött i musklerna, men hon försökte sitt bästa men orkade inte riktigt, vilket hon försökte lösa genom att springa ifrån uppgiften. Jag vill ju inte pressa henne, för det viktigaste är ju att hon mår bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 001
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka