Lindra skabb

gul_zebra

Trådstartare
Jahopp, då har råttorna dragit på sig skabb nu igen, så det blir till att ringa till veterinären och fixa ivomec. Där rök min Peace & Love-biljet... :(

Menmen. Det kan ju ta ett tag innan man får en tid hos vetten ibland, och dessutom slutar det ju inte klia så fort de får medicin heller - så vad kan man göra för att lindra skabbangreppen under tiden, finns det fler sätt än att bara smörja in med salva?

Kan det funka att försöka kyla ner råttorna lite? Bor precis under ett plåttak och det har varit väldigt varmt de senaste dagarna och det är i den här värmen som skabben har blommat upp, Balder såg då helt normal ut igår morse men när jag skulle gå och lägga mig var han väldigt sårig i ansiktet. Tänkte då om det kanske har något samband med hettan att det blir "lättare" för skabben på något sätt eller helt enkelt att det kliar mer när det är varmt?
Vad tror ni?

Sv: Lindra skabb

köp exner petguard i djuraffären. och spraya en massa. Det försvinner nästan helt. Vissa säger att det tar bort skabben men jag är tveksam. Du får spraya flera gånger

Mja, tar bort skabben gör det garanterat inte (allt som hjälper måste man nämnligen ha recept på, dvs ivomec, stronghold och nåt mer jag har glömt namnet på...). Men om det lindrar under tiden så är det ju helt klart värt ett försök! :bow:

Kan inte svara om skabben, annat än att jag fick ett annat medel till mina i vintras o skabben försvann illa kvickt o har inte kommit tillbaka, medlet heter Stronghold.

Har däremot ett tips ang värmen. Har du frysklampar? Kall luft sjunker, så lägg en frysklamp på taket på buren, på lämplig plats, palla upp med nåt icke-ömtåligt om råttorna är terrorister o vill tugga sönder. Det här har jag gjort den senaste tiden på eftermiddagarna när solen steker, fast med isbunkar till en glassmaskin så en håller hela eftermiddan. Var försiktig bara så att det inte drar för kallt så de blir förkylda ;)

Stronghold ja, visst var det den man droppade i nacken va? :)

Smart med isklampar! Ska se om jag kan norpa några från frysen sen utan att mamma märker nåt :angel:
Annars är isbitar kul att leka med också, och ställer man fläkten framför buren en stund så är det jäääättekul att bara lägga sig framför en stund eller springa fram och tillbaka och följa med blåsten :D

Ska ta och sy ihop ett par tygtuber sen också tänkte jag, som en petflaska kan få plats i, och så frysa ner och stoppa in i buren :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka