Lindra/bota mugg/rasp??

_Runaway_

Trådstartare
Pållen min får sån hemsk rasp/mugg på sina bakben på somrarna/våren. Man får knappt ta bå benen för det gör så ont, och om han slår i en bom med bakbenet vid hoppning hoppar han på tre ben ett par steg av smärtan. :( Har hört att det ska hjälpa med att tvätta med tvål och vatten men det hjälper faktiskt inte. Har nyss läst på nån internetbutik att aloevera spray eller gel kan hjälpa. Har någon testat det? Eller har ni någon annan mirakelkur som FUNKAR? Vill inte att han ska behöva genomlida en till sommar med rasp. Han hade det tydligen (enligt ägare) hela sommaren 2004 och somrarna innan. Gick bort en bra bit in på hösten och pälsen växte ut där, men nu börjas det igen har jag sett.

Senast ändrad:
Sv: Lindra/bota mugg/rasp??

Min häst mugg försvann helt några dagar efter att jag börjat med Aloe Veran.. :) Använder det numera till allt, småsår läker på ett kick.

Hej Det finns mycket bra till mugg gälller bara att hitta det som passar just dig. Du kan ju be veterinären skriva ut till dig något bra medel. Annars så ska man inte tvätta med tvål utan grön såpa och sen smörja med helosan. Men det som funkar bäst på min pålle är att gnugga med skillingaryds häst salva den svarta runda burken och sen ta en del salva på bomull och lägga på benet och sen vira in detta med en linda. Brukar vara borta efter ett par dagar. Min veterinär säger att de kan få mugg av solen med men vet inte om det stämmer har inte hört det av någon annan så man kan prova med solskyddsprodukter med. Det är bara att prova sig fram till man hittar det som funkar bäst. Var inte rädd för att prova. Lycka till Yrbin

Okej, tack! Ska testa aloevera och om det inte funkar, även Skillingarydssalvan. Ska man ha den salvan på bomullen menar du?

Mugg och rasp kan bero på bakterier eller parasiter som inte går bort med hjälp av salvor, ta ut veterinären så de får ta ett hudprov till analys så vet du säkert vad muggen/raspen beror på.

Låter lite knasigt i mina öron att hästen får mugg på sommaren, de flesta hästar får ju mugg under höst/vinter/vår när det är lerigt i hagarna...

Så konstigt är det inte att hästar får mugg framemot vårkanten eller på sommaren. Jag har sett detta fenomen själv på min fd gammelhäst. Och i detta fall hängde det i hop med obalans i magen. När jag väl lärde mig sätta dessa 2 saker i samband och förhindrade dålig mage strax innan betet, så uppkom aldrig muggen mera. Ibland kunde hon ju bli kass i magen mitt i sommaren, och då kom alltid muggen som ett brev på posten. Förövrigt fick hon aldrig mugg på annan årstid hur lerigt och blött det än kunde vara.

min häst har "alltid" haft mugg och inget har hjälpt mer än att lindra symptomen. gav sedan ringblomma av annan anledning och det försvann :) har sedan dess gett linfrö för att hålla magen bra och när han fått lite mugg (på sommaren) har han fått ringblomma och det har gått över efter nån vecka.

Hej
ja du ska ha salvan på bomullen, men du ska nog inte blanda både alovera sprayen och sskillingaryd utan prova en i taget. >Var kan man få tag på aloe vera sprayen den kan nog vara bra på vanliga sår med. internet adressen. YRbin

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31