L

Loka

hmm, ska man egentligen linda hästen vid ridning? Att linda i värmande/ kylande syfte har jag full förståelse för, men det är många som pratar om att linda hästen för att ge stöd åt benet.. Detta tycker jag verkar lite fel, är det inte så att hästen borde kunna bära upp sig själv utan det stöd som lindorna då skulle ge?:confused: ( om de nu ger stöd..)
Annars ska väl lindorna ge skydd på samma sätt som vanliga benskydd gör?
Då kan man ju fråga sig om vad som är bäst.. Det är ju större risk för skador om en linda skulle gå upp ån om ett benskydd gör det..
Vad tycker ni, lindar ni er hästar?

Sv: lindor

Vi lindar de flesta hästarna på bakbenen när de trimmas och när de hoppar så har alla senskydd fram och strykkappor bak. Dock så är det ett sto som alltid går med lindor fram utom på tävling.

Jag rider med lindor fast det är lite olika så här brukar jag göra:

Uteritt: lindor bara fram
Hoppning: lindor runt om
Plumsa i djupsnö: lindor runt om
Galoppintervaller: lindor fram (ibland runt om)
Dressyr: Runt om om vi ska träna svårare rörelser annars bara fram eller ibland inga alls..
Promenad: Inga

Jag varken lindar eller rider med skydd över huvudtaget. Då jag mest rider ut och tävlar i Distans så tycer jag risken är stor att det kan komma in smuts emellan som ligger och skaver.

Lindor har ingen större stödande eller stötdämpande effekt. Ska man skydda benen mot slag/strykningar, använd riktiga benskydd.

De svarta i neopren (som finns i din länk) har jag. Jag använder dom på ena hästens bakben endast vintertid, eftersom att hon har en förmåga att riva upp framsidan av benet av brodden som sitter på framhovarna och endast i galoppen. Så det är bara för att skydda henne mot sårskador. Sen lindar jag benen om jag ska rida i djupsnö när jag vet att det kan vara skare.

Ja, jag har köpt 4 såna nu istället, för jag har samma problem med brodd på bakben Usch. Jag tycker de är bra och bättre än lindor!

Jag rider med lindor när det är hårt överalt, som minusgrader men ingen snö. Då är det stenhårt i backen å annars får hästen gallor.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama