Tove98

Trådstartare
Jag tycker lindor är jättefint! Men Jag vet inte riktigt vad det är bra för?:confused:
Vad har det för "funktion"? Är det som benskydd eller? Tacksam för svar :D

Sv: Lindor

När man rider med lindor är det vanligtvis av två anledningar:
1. Man tycker det är snyggt.
2. Man använder det som benskydd i princip. Ger inte stöd men skyddar mot strykningar och slag helt enkelt.

jag har lindor istället för damasker i dressyr och uteritt, senskydd har jag vid hoppning och markarbete.
min häst stryker sig inte så ofta så hade egentligen kunnat gå barbent, men jag tar det säkra före det osäkra då hon har en förkärlek till bocksprång och kosparkar ^_^. har vanliga tyg paddar, inte så mycket fodrade men fördelar trycket. får jag hem en häst som stryker sig ofta så kommer jag skaffa gel paddar då jag tror det skyddar mer mot strykningar.

lindor är ju också väldigt snyggt :d

Jag lindar för att det är snyggt och har det istället för skydd. De täcker ju hela benet och skyddar mot slag och strykningar. Jag har också fått lära mig att man gärna ska linda om man ska rida på hårda underlag ( tex asfalt ) för ledvätskans skull. Längre stunder då, om man ska skritta längs vägen 15 min spelar det ingen roll.

Jag lindar också mina hästar för stödets skull, men jag börjar fundera på vad som är bäst; fleece eller elastiska+underlägg? Vad använder ni och varför/varför inte det andra?

Lindor ger inget direkt stöd.

Jag lindar med fleece och padd, lindar aldrig utan padd oavsett linda. Fleece kör jag för att jag tycker det är lättast. Lindar för värmande effekt och det estetiska.

Jag lindar typ aldrig.. Jag är nog för lat :angel: Men jag kan hålla med om att det är snyggt! Om man kan linda!

Om jag lindar så brukar jag iallafall alltid ha padd.

Jag tror att lindor ger stöd, dels för att jag lärde mig det när jag gick ridgymnasium, dels för att jag läst om det på internet där diverse hästkunniga personer uttalat sig, dels för att jag pratat med två olika veterinärer om det men framförallt för att jag lindar mina egna ben när jag springer. Jag har problem med benhinneinflammation och om jag lindar smalbenen känner jag inget av det alls. Jag blev rekommenderad att linda av min sjukgymnast, så nog borde det ge stöd allt. Mina egna ben lindar jag med elastiska lindor utan padd under, men det skulle jag aldrig göra på mina hästar. Om jag lindar fleece så använder jag inte padd, men om jag lindar med elastisk linda så använder jag alltid padd. Tyvärr vet jag inte vad som är bäst, fleece eller elastisk men vad jag hört är de elastiska lindorna mer stödjande och bättre vid hoppning eller ridning på hårt underlag medan fleece lämpar sig bra vid dressyren för de är värmande. Hur tänker ni och när använder ni vad? (Ni som använder lindor alltså, att det finns människor som inte tror på den stödjande effekten har framgått och jag respekterar verkligen er åsikt)

Du kan inte jämföra med dina egna ben, där har du ju muskulatur som du kan stödja, men för att stödja en sena som är gjord för att klara belastning av hästens vikt + rörelseenergi hjälper det knappast med en padd och en linda. Jag har hittills inte blivit presenterad några som helst vetenskapliga bevis som säger något annat.

Vad gäller användandet finns det många som anser att fleece bara är till stallbandage och elastiska/akryl är bättre vid ridning. Eftersom jag bara lindar för värmande effekt och för det estetiska så väljer jag fleece eftersom jag är mer bekväm att jobba med det. Använder samma lindor oavsett om det är när jag rider dressyr, hoppar eller rider ut på min nuvarande häst (även om han mest bara är lindad vid dressyr).

Lindor ger inte själva benet stöd, men visst är det ett bra medel för senans och ledvätskans skull om man ska rida på hårda underlag. Jag lindor med elastisk linda och padd för att ge benet utrymme att vidgas under arbete.

Så gör jag, lindar med fleece till stallbandage. Men när mer än den ökade blodgenomströmningen ska rymmas under bandaget vill jag ha ett mindre stumt material :)

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Elo
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Kristall10
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
214
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur