Sv: Lindor
Jag tror att lindor ger stöd, dels för att jag lärde mig det när jag gick ridgymnasium, dels för att jag läst om det på internet där diverse hästkunniga personer uttalat sig, dels för att jag pratat med två olika veterinärer om det men framförallt för att jag lindar mina egna ben när jag springer. Jag har problem med benhinneinflammation och om jag lindar smalbenen känner jag inget av det alls. Jag blev rekommenderad att linda av min sjukgymnast, så nog borde det ge stöd allt. Mina egna ben lindar jag med elastiska lindor utan padd under, men det skulle jag aldrig göra på mina hästar. Om jag lindar fleece så använder jag inte padd, men om jag lindar med elastisk linda så använder jag alltid padd. Tyvärr vet jag inte vad som är bäst, fleece eller elastisk men vad jag hört är de elastiska lindorna mer stödjande och bättre vid hoppning eller ridning på hårt underlag medan fleece lämpar sig bra vid dressyren för de är värmande. Hur tänker ni och när använder ni vad? (Ni som använder lindor alltså, att det finns människor som inte tror på den stödjande effekten har framgått och jag respekterar verkligen er åsikt)