Lindor och paddar..

J

jojjo_blondin

Tänkte nu börja använda allt som jag nu har köpt på mej :angel: .

Har båda dom bandageunderläggen som dom säljer på hööks.
- Dom som är "Ribbade, mjukt polstrade med filt på utsidan och frotté på insidan för bästa följsamhet och bekvämlighet"
och
- Dom som är "10 mm skumgummi med textilöverdrag".
Dom senarenämnda är tillklippta, så att dom passar ponnyns framben perfekt, dom andra sticker upp lite..

Har två "par" (2 st med 4 runt om) elastiska lindor och ett par i fleece.

Vilka paddar ska jag använda och vad ska jag tänka på?
Jag lindar alltid utåt-bakåt och använder tejp, för att minimera risken att dom ska gå upp.
Tacksam för tips :) .

Spelar nog ingen roll vilka paddar till de elastiskam ta de som passar bäst :) å under fleecelindorna behövs ju inga alls.

Jag brukar använda de sistnämda paddarna. Anledningen är att man lätt klipper till dem i rätt storlek som du sa...
Lindar oftast med elsatiska. När jag anbänder fleece är det inte alltid jag har paddar under. Beror lite på funktionen med lindningen..

Jag använder alltid elastiska lindor vid ridning. (med padd under) Spelar ingen roll vilka av paddarna du använder, båda är ju gjorda för att lindas med..

Fleecelindor tycker jag hör hemma i stallet som nattbandage/stallbandage med stora tjocka paddar. Ex efter hårdare ansträgning/tävling.

vet inte om du redan provat, men jag tycker att dom första är alldeles för tjocka för att använda under ett ridpass.

Varför ska du linda hästen? Dum fråga kanske en del tycker, men jag förstår inte riktigt varför så många lindar sina hästar. Förklara gärna!

Det ger bra skydd, och till skillnad från vanliga strykkappor, senskydd o så så ger det stöd också. Testa att linda dina egne vader, jätteskönt! :) Då känner man vilket stöd det ger liksom. + att det är jättesnyggt. ;)

Jojjo_blondin: Fleecelindor är ju inga arbetsbandage, dom har man ju i princip bara för att det är snyggt, och som stallbandage då. Jag har bara de tillklippta paddarna, som jag tycker är helt okej, men jag lindar med "inbyggd pad" så jag använder dom knappt. Så elastiska lindor, och de tillklippta är iallafall bra, och som någon sa är det ju fiffigt att klippa själv så dom passar perfekt. :) Sen om dom andra är bättre vet jag ju inte .. men.

Första frågan man bör ställa sig är väl om hästen behöver skydd? Jag tänker inte testa att linda mina vader, ser inget behov av det och det tror jag gäller majoriteten av hobbyhästarna på den nivån de flesta av oss befinner sig på. Jag tycker inte att det är snyggt heller med lindor. Dessutom är det en säkerhetsrisk om en linda går upp. Förstår inte heller varför en del lindar ända upp i knävecken på hästen, stackarn måste ju få svårare att röra benen.

Om det nu är så att hästens ben behöver stöd, varför inte istället använda skydd typ Professional Choice (finns betydligt billigare). Säkrare, snabbare att ta på och av och lättare att sköta. Billigare på sikt också. Fast då kan man ju inte ge Brunte cremefärgade ben som matchar det broderade schabraket, förstås. Tänkte inte på det.

Jag har häst sedan 10 år tillbaka och har hittills inte sett något behov av lindor. Kusen har fina senor m.m. ändå. Visserligen har vi bara hållit på med allroundridning (LB/LA-dressyr, 0,90-hopp (höjdrädd matte) och distans upp till 60 km), så det kanske är annorlunda om man tävlar fälttävlan eller bara rider på djupa dressyrbanor.

Det där tycker jag att vi kan diskutera i en annan tråd.
Synd om trådskaparen ska få sin tråd förstörd med sådant som hon inte frågade om.

Håller med föregående "talare". Sen är det väl självklart att visa hästar behöver skydd då de slår på sig! Min har ett överben som inte gärna bör slås på.. Dum fråga... ;)

Jo, jag vet att jag var lite taskig. Ber om ursäkt om jojjo_blondin tog illa upp. Men om man frågar vilka paddar man ska använda när tycker jag inte att det är särskilt långsökt att undra varför hon vill linda hästen till att börja med. Utan den vetskapen är det svårt att rekommendera vilka paddar som bör användas, om några alls. Nu kom jag tillbaka till början på tråden väl?

Till Peluso: Om hästen slår sig håller jag med dig att det är OK med skydd, men om så är fallet framgick inte heller av början på tråden. Min gamle häst har strykkappor på alla fyra p.g.a. dålig ordning på fötterna. Men jag anser att strykkappor eller senskydd i så fall är ett säkrare, mera praktiskt och hållbarare alternativ än lindor. Sedan har jag ibland sett folk linda som om de försökte stoppa allt blodflöde till den nedre delen av hästbenet. Undrar hur bekvämt det är för hästen?

Eftersom jag är en taskig typ kanske jag skulle starta en ny tråd om lindning. Hör det hemma under Utrustning eller Hästvård? Mitt syfte med de besvärliga frågorna var att det finns många trådar på Utrustning där någon undrar om hon ska använda ditten eller datten till hästen. Tyvärr är det ofta vare sig trådskaparen eller de som svarar som verkar veta varför utrustningen i fråga överhuvudtaget ska användas mer än att någon tycker att det är snygg. OBS! Jag är fåfäng också till viss gräns. Ooops, nu blev det ett sidospår igen.

Nej då, ingen fara.

Det är så att min häst stryker sig, fram iallfall. Så vi rider alltid med benskydd (Strykkappor eller senskydd). Men dom slits ju så väldigt fort, därför skulle jag vilja linda någongång ibland, med sånt jag ändå har köpt på mej, för att slippa köpa ett par nya benskydd en gång i månaden (Lite överdrivet men :) )

Jag använder inte mkt sådant som inte behövs eg. Inga paddar under sadeln, förbygel och ludd hit och dit för att det är snyggt.
Har prövat att rida utan martingal i skogen, men efter att varit nära att bli knockad sådär 500 ggr, så bestämde jag mej för att ha den iallafall.
Jag är väldigt försiktig med lindingen, vill absolut inte göra något fel som gör det obekvämt för henne, så jag ska prata (och be henne visa) med min dressyrtränare om själva lindningen innan jag prövar själv. Är som sagt noga med att tejpa också (Dom 2 ggr jag har lindat) så att dom inte ska öppnas, och jag håller mej alltid på banan då, ingen hoppning eller skogsridning med dom på.

Men det är inte så svårt att linda! Inte om man ska linda vanliga ridbandage, och att kunna rekomendera paddar är inte heller så svårt ;)
Paddar under elastiska - så lätt var det :D
Sen är det en fruktansvärt uttjatad diskussion - lindorna/skyddens vara eller icke vara. Det är upp till var och en tycker jag. Fast självklart ska man framföra sin åsikt, men bara om trådskaparen ber om den.
Och ang. att hästen inte skulle kunna röra benen om man lindar högt, nehepp, jag tycker då att Sack, Charly o Briar rör rätt bra på benen trots att de är så högt lindade :angel:

Nu rider jag alltid med strykkappor men för ett tag sen var jag en lindoman :o ... hade alltid fleecelindor och eskadronpaddar för jag tycker att det ÄR snyggt.. om man kan linda vill säga, så att det inte är ett varv runt kotan och tjugo under knät, då blir det svårt för hästen att lyftan benen :smirk:

Har säkert tio set med fleecelindor i snygga färger :D Fleece kanske inte ger samma stöd som elastiska men jag har aldrig märkt ngn skillnad på hästen... Dessutom bör man, det enligt mitt tycke, använda paddar även under fleecelindor av den enkla anledningen att de ska skydda mot slag och strykningar.

Det här inlägget vänder sig främst till Breccia och handlar bara delvis om lindor och paddar. Väljer att ta det offentligt ändå beroende på tonen i hennes svar till mig:

Jo, till och med jag vet att man ska ha paddar under elastiska lindor. Men jojjo_blondins fråga var: "Vilka paddar ska jag använda och vad ska jag tänka på?" Hon hade köpt två olika uppsättningar med paddar. Läs innantill innan du svarar, tack.

Uttjatad diskussion - det är möjligt att det är för dig som tydligen har hängt här länge, men alltså inte för mig. Du kanske kan vara snäll och berätta vilka andra diskussioner som är uttjatade? Då slipper jag och andra nykomlingar att upprepa sådant som inventarierna redan har klarat av.

Åsikter - mitt första inlägg i tråden var en fråga till jojjo_blondin om lindning och innehöll inga åsikter. Mina åsikter kom i ett svar till Tican. Menar du alltså att man inte får framföra åsikter som har att göra med innehållet i tråden eller inlägg i den om inte trådskaparen ber om det oavsett vad andra skriver? Finns det fler oskrivna regler på Bukefalos som man bör känna till?

Linda högt - vet inget om hur Sack & Co rör sig med lindor, har bara sett dem på TV från tävlingar och då är de ju inte lindade. Varför lindar man så högt? Vilken funktion har det ur anatomisk synvinkel för hästen? OBS! Dessa frågor är inte spydigt menade, utan endast intresserade.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Fiorano
·
Utrustning lindar ganska ofta vid ridning men har ett stort problem, bakbens paddarna brukar glida ner ca 2- 5 cm. har elastiska lindor, 50/50...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka