lindor i hagen vid regn

vildros

Trådstartare
Min ponny är skadad (igen) och veterinären tyckte att jag skulle linda frambenen i hagen på natten (de går på sommarbete). Jag tycker det är lite obehagligt med lindor i vanliga fall i hagen, men det har gått bra hittills, tar på på kvällen och av med dom på morgonen. Har bomullslindor med paddar under. Men igår vågade jag inte linda eftersom det spöregnade, fick för mig att det kanske är skadligt om lindorna blir helt blöta och sen får sitta på, som nåt slags våtvarmt omslag? ska jag undvika att linda när det regnar? något annat ni tycker att jag ska tänka på? Det är en slags vrickning förresten, inte så allvarligt enl. vet..

Du gör rätt i att vara lite försiktig med blöta lindor. Nu tror jag inte att det är någon större fara om det bara är över natten, men har man otur så kan det bli brännskador.

Jag brände min förra häst en gång när hon hade lindor ungefär ett dygn i beteshagen, och lindorna blev blöta (riktigt blöta av både regn och dagg antagligen).

hej! jag skulle klippa sönder plastpåsar så de blir till en fyrkant, linda runt lindorna och tejpa fast dem. även tejpa alla kanter osv så att de blir vattentäta! fungerar jättebra bara man fäster ordentligt så att de inte kanar omkring eller släpper!

kan man inte ta en linda utanpå efter plasten? jag menar så att plasten sitter kvar? tejp i all ära men... den kan lossna lätt

annars är ju vettrap skitbra!! bara det att det är dyrt att använda när det ska av dagen efter.... annat är det om det kan sitta på 4 dagar....

har man platen under lindan så blir det ju jättetätt.. om du inte menar utanpå padden...? har man en bra, bred tejp, och plasten är helt torr när man tejpar, så släpper det inte så lätt. har aldrig gjort för mig iaf!!!

Borde väl gå att ha en självhäftande linda över den vanliga lindan? Eller tänker jag helt tokigt nu?

Självhäftande lindor är väl inte vattentäta, eller har jag fel?

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 448
Senast: wildrose
·
Hästvård Min häst har något man skulle kunna kalla kronisk mugg, det finns ingen definitiv diagnos och trots utredningar vet inte veterinärerna...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka