Lindor eller Benskydd??

Aliche

Trådstartare
hejsan tänkte en gång för alla få reda på vad "riktigt" hästfolk egentligen tycker är bäst: benskydd eller lindor? När använder ni respektive, vad för slags benskydd eller lindor? Har själv inte så stor erfarenhet av lindor men vill gärna höra vad ni tycker!

Använder lindor (elastiska)och paddar när jag rider på marken. Dels för att jag upplever det som att min häst får mer stöd av dessa än av menskydd, och dels för att det värmer, då hon har ganska känsliga ben.

När jag hoppar använder jag dock senskydd då jag vill skydda senorna riktigt ordentligt, eftersom hon inte riktigt har koll på sina ben... :D

har lindor (elastiska med paddar) när jag rider dressyr och markarbete.
när jag hopapr har jag ALLTID senskydd för att skydda senorna (billig försäkring)
Ute har jag strykkappor fram eller senskydd och låga skydd bak. :)

Jag har hört att fleecelindor e väldigt bra när man rider eftersom man inte behöver ha några paddar under, stämmer det? Sedan tänkte jag på vintern när det är kallt är det då bättre med lindor eftersom dom borde värma bättre än strykkappor? :rofl: Sedan vet jag att i ett stall där ja va en gång va det en tjej som hade lindor under sina benskydd för att skydda extra mycket, är det verkligen bra eller blir det inte lite mycket tryck på benen då? :bump:

Du bör alltid ha paddar under för att jämna ut trycket som blir vid lindans skarv även om de är mindre på fleecelindan. Sen är inte fleecelindor så superbra att ha vid ridning då de inte ger lika mycket stöd som de elastiska..

Så det bästa år alltså att köpa elastiska lindor och paddar under för bästa stöd? Finns det olika paddar eller är det "one size"? :rofl: tycker också det verkar säkrast att ha senskydd vid hoppning ifall något händer...
Sen en sista fråga: hur hårt lindar man? Jag har bara lindat med stallbandage tidigare och det rullar man ju mer eller mindre på men ridbandage ska väll dras åt lite eller?

På vilket sätt skulle hästen få mer stöd av att ha lindor om benen? Tycker det bara borde förminska blodcirkulationen ner till hoven... Har aldrig förståt det bra med lindor. :confused:

Linda ska man bara göra om man KAN! Är du osäker, använd benskydd.

Jag använde lindor för stöd och värme, benskydd for att skydda mot slag. Lindor har jag t.ex. om jag tränar på lite för hårt/mjukt underlag, om det är halt, eller om hästen haft någon skada som jag vill stödja upp lite extra. Min gammla häst har lindor i hagen med magnetpaddar under (fleecelindor). Lindar man för stöd så MÅSTE man ha elastiska lindor, fleece ger inget stöd!

Benskydd har mina hästar vid allt arbete, och ibland i hagen. Använder oftast senskydd fram och låga skydd bak. Gammelhästen har Proffesional's Choice skydd fram vid ridning.

Anser att hästen skall ha benskydd, åtminstone fram, vid ALL träning, även om man bara tänkt skritta i skogen. Hästen kanske blir skrämd och skenar - då är skaderisken bra mkt större än vid ett vanligt pass på ridbanan!

Minskar blodcirkulationen gör du bara om du lindar för hårt..annars stödjer de upp...

Så det bästa år alltså att köpa elastiska lindor och paddar under för bästa stöd? Finns det olika paddar eller är det "one size"? :rofl: tycker också det verkar säkrast att ha senskydd vid hoppning ifall något händer...
Sen en sista fråga: hur hårt lindar man? Jag har bara lindat med stallbandage tidigare och det rullar man ju mer eller mindre på men ridbandage ska väll dras åt lite eller?

Prova linda ditt eget ben. Det ska strama lite men inte så mkt att du känner att blodet stoppas, du ska lixom dra åt LITE mer än stallbandage, men så pass mkt att de inte kasar, du får prova dig fram på dina egna ben om du inte vet exakt på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 702
Senast: Murray
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka