Lindade vid träning men inte tävling

Sv: Lindade vid träning men inte tävling

Men det kan väl knappast vara mycket isåfall? strykkappor har ju den där plastbiten som fördelar slaget/strykningen men lindan är ju bara lite tyg?

Alla strykkappor är ju inte tjocka, det finns en variant som ofta kallas damasker som är tunnare åxå.

OK..säger du det. Är inte så insatt i allt, men tycker ändå att lindor knappast ger ngt effektivt skydd.
Däremot tycker jag faktiskt att det är snyggt på vissa hästar under vissa omständigheter :P

*KL*

Innan vi startar stora lindor-upproret; finns det någon statistik på hur många dressyrhästar som skadar sig inne på banan varje år egentligen?

Bland de ekipage och ritter jag sett, antingen IRL eller på tv (vilket lär vara x antal tusen vid det här laget) upplever jag att det är knappt en om året, om ens det. Har sett ett färre antal skada sig på framridningen (där det dock är tillåtet med lindor/skydd) men inte heller här rör det sig om mer än ett fåtal. Frågan är alltså om det är ett så stort problem egentligen? Eller är det någon annan som har andra erfarenheter?

Vill klargöra att jag pratar om skador enbart på benen som ev. skulle kunnat undvikas med hjälp av lindor eller skydd, inget annat (har sett fler blödande munnar och småsår efter sporrar i så fall, men även här rör det sig om en liten minoritet).

Sen säger många att man lindar för att stötta benen, men då en hästhov/ben kan ta emot över ett tons tryck/energi när hästen springer, hur kan då en liten linda göra någon nämnvärd skillnad alls? :P

Jag har något svagt minne av att ha läst om en undersökning som bekräftade det där, dvs att lindor varken gör från eller till ur "stöttningssynpunkt". Det känns som att det borde ha varit i Ridsport, kanske fler känner till undersökningen?

Eller så var det någon annan stans.

*hugger knapp*

Är det bara helt enkelt en utseendesgrej?

Är det inte så att dressyren inte bara räknas som en sportgren utan också som en sorts konstform och då vill man visa upp hästen ren från lindor och andra skydd. För att det är snyggast med en "ren" häst?

jag hade alltid lindor eller skydd på min förra häst, han kändes så bräcklig, men nu med "min" nya så använder jag sällan skydd, och när jag ska tävla kommer jag nog knappast ha det då heller....blir ju så jobbigt att ta av innan man rider in på banan...använder lindor när hon ska se proper ut....annars inget. Tycker inte man ska ha skydd osv på tävling....tanken är väl ändå att hästen ska gå med så lite skydd som möjligt...?

jag använder enbart benlindor för att jag helt enkelt tycker det är snyggt. Men jag kan rida utan också...

dock tycker jag benskydd är en säkerhet tex när dom har broddar eller om man rider i skogen eller så. Det skadar ju knappast hästen av att sätta på benskydd runt om. Det känns skönt om olyckan händer att man tagit det säkra före det osäkra.

På en tävling jag va på en gång (Dressyr) så va det en som hade lindat benen på sin häst med fleecelindor. Det va jäkligt tur, för hästen drog sig utåt på en gräsplätt där taggtråd låg gömd i marken och taggtråden virades runt hästens ben! lindorna skyddade benen helt klart. Hade hästen inte haft lindorna på sig hade taggtråden trängt in i benen!

Knapplån.
Ingen annan här som använder Back on Track-paddar under lindorna?
Jag använder alltid lindor och BoT eller BoT-lindor när jag rider för att öka blodcirkulationen och minska förslitningskador på senor. Alltså inte bara för stöd, stryck och slagskador.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka