Lindade vid träning men inte tävling

Sv: Lindade vid träning men inte tävling

precis det jag menar, att jag tycker det är konstigt att ingen protesterar mot de. Tror det finns många som gärna haft lindorna på och därför tycker ja det är konstigt att alla bara nöjer sig med att det är så det är.

Men på tävling vill du väl få ut de mesta av honom, du vill att ha ska ha extra mycket tryck i sina ökningar ect. Då måste ju risken vara stor även då att han slår sig?!

Men nu när din häst har den åkomman har du inte då funderat över tävlingsreglerna? Jag tycker det är helt befängt att ingen eller ja alla protesterar rejält mot dessa regler då de ju faktiskt handlar om skaderisken på hästarna.

Så antingen anses att hästarna klarar sig utan lindor på tävling men varför då ha det hemma eller så är det helt enkelt att man inte ska kunna fuska med vikter som någon sa. Men det med fusk kan ju enkelt kontrolleras.
Det tredje kan alltså vara att det alltid varit så men det tycker jag är helt knasigt.

Är det ingen som faktiskt fått en skadad häst efter en tävling pågrund av denna reglen?

Jag måste bara ställa en liten fråga till folket här.

Har ni benen helt lindade i hagen också?
För era hästar går väl ändå i hagen?! ;)

Det är ju trots allt där skaderisken är som störst (Skulle den vara större på ridbanan bör man nog se över sin ridning lite :confused: )
Om man INTE har hästen lindad i hagen, så ser inte jag någon som helst anledning till varför man ska ha det när man rider. (Dressyr)

Men på tävling vill du väl få ut de mesta av honom, du vill att ha ska ha extra mycket tryck i sina ökningar ect. Då måste ju risken vara stor även då att han slår sig?!

jo men då pressar jag han inte över den gränsen..för går man över hans gräns så blir de inge vidare bra..föredrar en trevlig ritt..än så länge iallafall.

de är ju på träningarna ja testar hans gränser, ser hur mycke man kan pusha honom, och han testar än och hoppar in i väggar och blir allmänt knäpp ett tag..de undviker jag helst på tävling..de tar ja hemma med tränare.

ja tycker de är skillnad när de sitter en ryttare på hästen som kan göra den obalanserad när dom bockar o har sej..iallafall jag kan ha svårt att sitta balanserat o så när hästen bockar och kastar sej..

bockar dom o springer runt i hagen är de inte lika stor risk dom kommer ur balans..då har dom oftast bra koll på sej själva..

Men å andra sidan är ju banan plan, och inte hagen - vilket gör att det hur eller hur är större skaderisk i hagen.

Om hästen bockar så mkt så att det är risk att den skadar sig - i padocken, när man rider dressyr - anser iaf jag att det är ngt som är fel :crazy:
Visst, hästen kan vara pigg, men SÅ långt bör det ju ändå inte gå att den bockar så mkt.
Eller? :confused:

Jag tycker tvärtom. Det är i HAGEN min häst får alla sina sår, han trampar sig aldrig när jag rider. man ska ju förhoppningsvis rida hästen i balans...
Men när han är själv i hagen så lever han rövare. :eek: Därför har han mer skydd i hagen än under ridning!!

hästen har mycke humör i kombination med överenergi...de är inte ofta han är sån, och han går annars väldigt bra i balans och då är de inga problem.
han har aldrig skadat sej när ja ridit heller..men kan ju hända.

i hagen har han aldrig skadats sej förutom när dom andra har bitit honom..och han är inte så lugn i hagen heller.
aldrig några sår på benen eller så..inte ens nu när han gått broddad dygnet runt..fast då har han haft boots på sej..men de skyddar ju inte benen.

Men vad är det då som säger att han det inte kan hända att han skadar sig i hagen? :p

Det är ju där de busar och lever vilt.

dom kan skada sej överallt, ja är lika orolig när han är i boxen som när han när i hagen..inte sagt han inte kan skada sej..

visst hade ja väl helst haft hela honom inpackad i massa skydd dygnet runt men han trivs bäst utan..har han nåt på sej försöker han bara få av sej de endå..så han slipper dom i hagen iallafall.

*kl*

Jag kan ha drömt, men jag har fått för mig att det har diskuterats huruvida man skulle tillåta vita lindor på tävlingsbanan, för att domarna ska kunna se benen lätt utan att bli förvirrade av olika höga och många strumpor på hästbenen..

Själv har jag alltid skydd eller lindor runt om när jag rider, eftersom min häst stryker sig. Han går även med skydd i hagen eftersom han titt som tätt lyckas slå sig på benen, pga stoora hovar, vilket bli sår, som gör att benen svullnar upp osv osv osv.
Han har det, som sagt, för att han skadar sig hela tiden, inte i förebyggande syfte.

dom kan skada sej överallt, ja är lika orolig när han är i boxen som när han när i hagen..inte sagt han inte kan skada sej..

visst hade ja väl helst haft hela honom inpackad i massa skydd dygnet runt men han trivs bäst utan..har han nåt på sej försöker han bara få av sej de endå..så han slipper dom i hagen iallafall.

Det är ju precis det jag menar (första stycket).
OM man promt måste ha skydd när man rider, så ska man väl ändå ha det när hästen går i hagen.
Visst så förstår jag mycket väl varför man itne vill ha skydd i hagen, men då tycker jag det är ganska larvigt om man inte kan rida på banan utan. :crazy:

Jag tror nog hästarrna trivs bäst utan skydd vid ridningen också.

jag tycker att det är bra med lind-förbud...
hela poängen med dressyr tävlsn är väl att visa upp hur lätt och elegant allt kan vara... inte att i denna sport pressar vi våra djur i obalanserad sken så de sparkar av sig senorna... så därför behöver vi lindor... å när vi gör våra ökningar så trampar de av sig skorna......

Har du inte dina hästar lindade vid träning då?

faktiskt inte alltid....
har mest haft lindor på mina hästar för det är snyggt. ibland haft stryckkappor. men när jag rider ute så rider jag ofta utan, om hästen pga. av sin benställning, inte strycker sig alltså.

när jag rider fram till tävling har jag ofta inge benskydd.... särskillt inte om jag är själv.

dock har jag benskydd eller lindor på prisutdelningar...

Håller med.
Mitt sto har hittills inte skadat sig vid ridning, däremot har hon drattlat i hagen. Förra skoperioden skrapade hon sig en gång på insidan av vardera bakbenet så nu får hon ha strykkappor bak ute tills marken är lite bättre.
Jag har strykkappor när jag åker iväg för att rida och inte ska så långt men det beror på att jag inte orkar sätta på henne transportskydden när vi bara ska iväg kortare sträckor. Hemma på banan har jag inte skydd, däremot när vi rider ut i skogen.

Men jag är ju iofs ingen tävlingsryttare så jag kanske inte kvalificerar för att svara.

KL

Nu rider ju inte jag direkt dressyr... men hela det här med lindor överhuvudtaget.. Senskydd och strykkappor förstår jag, de skyddar ju mot slag. Vilket lindor knappast gör särskilt bra.
Sen säger många att man lindar för att stötta benen, men då en hästhov/ben kan ta emot över ett tons tryck/energi när hästen springer, hur kan då en liten linda göra någon nämnvärd skillnad alls? :P
Sen kan ju lindoe vara ganska fina på vissa hästar, men det är en annan sak. Och logiken i att linda ben över natten etc för värme är en annan sak.. Finns det någon annan nytta med lindor vid träning än att de ska ge stöd? :P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka