Lindade vid träning men inte tävling

Vili

Trådstartare
Nu la jag kanske den här helt fel men tyckte den passade bäst här.

Jag har länge undrat varför dressyrhästarna lindas eller har skydd på tävling och framridning men sedan inte får ha detta på tävling. Det gör mig lite förvirrad för kan inte hästarna skada sig lika mycket under ett träningspass/på framridning som under tävlingsritten?

Hur tänker ni över detta? De dressyrekipage jag ser i ridhuset har ofta lindat sina hästar runt om och även boots fram och ibland bak, är detta mest för att ge de stöd eller är de för att skydda mot skador?

Varför är det inte tillåtet med lindor/skydd på tävlingar? Ser man inte till skaderisken (om de finns någon?)

Ursäkta alla frågor men jag har länge undrat över detta.

Jag ser bara när jag tävlar (islandshäst) använder jag självklart de skydd jag använder hemma , för jag ser absolut inte att skaderisken minskar på tävling.

tacksam för kloka åsikter och tankar kring detta

Sv: Lindade vid träning men inte tävling

Rätta mig om jag har fel, men är det inte för att man ska kunna se hela benen och inte "dölja" någonting? Det är som jag har för mig..

Man kan hänga på tyngdgrejer på benen så att hästen får ett bättre steg!

Men det hade ju kunnat kontrolleras precis som vikten på bootsen kontrolleras på islandshästtävlingar.

Det blir omständligt om allt ska kontrolleras osv.
Bättre att se till att eliminera fuskmöjligheter i förväg.

Men jag har fortfarande inte fått svar på frågan hurvida man då inte kan tänka på skaderisken. Just inom storhästvärlden har jag märkt de lilla jag ser att skydd används nästan dygnet runt, i hagen, i boxen under ridpass på framridning ect men inte på tävling. Hur går de ihop?

Tja dressyrfolk brukar ha mer skydd än vad som är nödvändigt till vardags.....det är det bästa svar jag kan ge dig.
Självklart finns skaderisk även vid tävling, men det är en del av dressyren - att kunna visa upp en häst som är i balans och inte slår sig.

Nu är jag lite provocerande för att få igång en diskution här hoppas ingen går i taket ;)

Men om man nu kan visa sin häst i balans och där den inte slår sig varför använda skydd på träning då om det nu inte behövs under träningsritten?

För jag är fullkomligt med dig att målet ska vara att visa en välbalanserad häst men risken finns väl att de slår sig under tävlingsritten precis som det finns risk att den gör de hemma på träning.

Men trots det så kan den snubbla till, bli skrämd etc. Så jag håller med TS om att det är dumt att man inte får ha lindor på tävling. Man kan ju kontrollera benen efteråt, precis om man kontrollerar betslingen.

Det finns inte en enda anledning till att förbjuda det, förutom att "så har det alltid varit"....

hur stora brukar starfälten vara på en "normal" tävling ?

För på våra tävlingar tas det bara stickprov under uttagningarna alltså enbart vissa behöver väga sina boots men vem vill riskera att diskas? Och efter finaler kontrolleras alltid bootsens vikt. Borde ju inte vara en omöjlighet inom dressyren heller.

Nu är jag lite provocerande för att få igång en diskution här hoppas ingen går i taket ;)

Men om man nu kan visa sin häst i balans och där den inte slår sig varför använda skydd på träning då om det nu inte behövs under träningsritten?

För jag är fullkomligt med dig att målet ska vara att visa en välbalanserad häst men risken finns väl att de slår sig under tävlingsritten precis som det finns risk att den gör de hemma på träning.

Provokation är nyttigt! (Säger jag som inte är dressyrtant och inte pyntar min häst med hela benskyddssortimentet)

På träning arbetar man ju med att tänja gränserna hela tiden, alltså riskerar hästen att hamna i obalans oftare när man ber om mer/nya saker.
På tävling ska detta (förhoppningsvis) vara avklarat.

Dessutom sker ju den mesta ridningen hemma, så rent teoretiskt/statistiskt sker ju skaderisks-exponeringen till största delen hemma :angel:
(även om det givetvis inte alltid stämmer IRL)

Självklart finns risken, inget snack om saken. Men den finns ju i hagen och boxen åxå...(och där har iaf inte min häst några skydd på sig)

Jo det har jag också tänkt på just att det mesta arbetet ska vara avklarat MEN på tävling vill man ju ta fram det där lilla extra av hästen då pressas ju hästen (kanske?) mer än den gör under träning.

Det jag mest reagerat på är just "dressyrtanterna" som skrittar runt i ridhuset där hemma och som är så hemskt rädda om sina hästar att de nästan har lindor långt upp över knäna ;) och att de då utan att blinka tar av allt de här på tävling och inte funderar mer över det.

Jag har varken lindor/skydd eller liknande när jag rider hemma heller, även om det kanske finns skaderisk.
Jag ser helt enkelt ingen anledning till det då mina hästar går lika bra/bättre utan.
Jag brukar dock då och då (itne ofta) rida med boots så hästarna vänjer sig vid det om jag någon gång ska använda gräsbrodd.

Det finns så mycket som kan skada en häst, man kan inte undvika allt om olyckan är framme.
Jag är betydligt mer rädd att min häst ska bryta benet än att den ska trampa sig :p

:bow: :bow:

det var de klokaste jag hört från en storhästryttare.

jag rider alltid med skydd hemma, antingen senskydd eller lindor men inga boots..

men är för att hemma kräver jag mer av hästen, testar mer, pushar honom mer vilket gör att han får sina ryck ibland och hoppar runt och sparkar och då är de stor risk att han råkar sparka sej själv och de är onödigt att riskera..tycker ja iallafall.

de tar ju inte så mycke tid att sätta på ett par skydd.

Senast ändrad av en moderator:

Då min häst just nu lider av benhinneinflammation och ett aktivt överben (som vi innerligt hoppas inte kommer att störa senan senare, men det är inte helt självklart!) så kan jag lova att jag aldrig mer vill rida henne utan lindor (senskydd/strykkappor kommer inte längre att fungera på henne pga överbenets placering).

Varför riskera ett långt och onödigt avbrott i arbetet, eller kanske till och med att hästen inte kommer tillbaka till samma skick som innan?

Det jag mest reagerat på är just "dressyrtanterna" som skrittar runt i ridhuset där hemma och som är så hemskt rädda om sina hästar att de nästan har lindor långt upp över knäna ;) och att de då utan att blinka tar av allt de här på tävling och inte funderar mer över det.

Hur vet du att de inte funderar över det? De kanske jättegärna skulle ha behållt sina lindor om de fick? Men det är ju inte tillåtet. Jag tror nog att de flesta som har hästar som riskerar det minsta att slå sig har skydd på framridning och prisutdelning i alla fall.

Ohja, självklart skulle SAMTLIGA hästar ha lindor+boots på tävling om det var tillåtet, tror dressyreliten skulle bli överlycklig. :D

Konstigt att ingen försökt protestera mot den regeln.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka