Lindad - hur länge i sträck?

SaraMara

Trådstartare
Så har kusen gjort det igen. Återbesök av veterinären idag, och det ben han var halt på sist var helt bra. Däremot hade han hastigt och lustigt, iaf sedan igår, blivit halt på vänster fram. Puls, smärta vid palpation osv. Akut kotledsvrickning blev väl diagnosen tror jag.

Boxarrest tills på fredag iaf, sedan kanske liten sjukhage under helgen.

Min fråga nu så: Jag lindade honom med Back on Track på båda frambenen, fick inte tag på veterinären när jag efter hon åkt kom på att jag skulle frågat om det var bra att linda, eller om det förvärrar.
Vad tycker ni?

Sedan, på hästar som står på boxarrest, hur gör ni med lindning? Hur länge kan de stå lindade i en följd som längst? Kan han stå från nu för någon timma sedan till imorgon mitt på dagen, eller skall jag åka dit och linda av på morgonen? Hur gör ni? Bör jag ha honom avlindad några timmar innan jag sedan lindar igen för natten, eller hur tycker ni jag skall göra.

Jag inbillar mig att bot-paddarna kan göra gott, är jag helt fel ute?

Han har inte fått någon behandling alls, bara vila tills på torsdag då jag skall böja honom själv och se hur det ser ut, för att sedan avlägga rapport på telefon till veterinären som sedan beslutar om hur vi gör framöver.

F-n, dessa jävla olyckskorpar till hästar. Nästa gång han inte rids ordentligt på några veckor får han stå i sjukhage direkt. Nu har han ju busat sönder sig, skitungen. *morrar åt min klantiga häst*

Sv: Lindad - hur länge i sträck?

På informationbladet till BoT-paddarna står "ju längre desto bättre". Man kan enligt dem sätta på lindorna efter avslutat jobb dag 1 och ta av dem inför arbete dag 2, så det ska väl inte vara något problem att låta dem sitta på om han är van vid dem.

Krya på er!

Okej, vad skönt! :)

Tack, jag funderade dock på att i ren protest vägra ge honom hö idag. ;) :p Jädra häst att klanta till det. *suck*

Jag har blivit rekommenderad av veterinär att använda BoT pad på min häst som har en svårläkt kota efter operation. Så de är nog bara bra att ha på hela tiden han står stilla i boxen!

Min häst stod lindad dygnet runt med BoT när han hade en gaffelbandsskada, jag satte om lindorna en gång per dygn och var noga med att paddarna + benen var rena och torra. Inga problem, den enda risken jag kan tänka mig är om lindorna går upp när (om) hästen är i hagen, och den trasslar in sig.

lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Hej! Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Sol
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 257
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv