Linda rakat ben

mahlmt

Trådstartare
Min häst är sprutad i höger framknä och kotled. Han rakades på hela benet för ultraljud. Hur i hela fridens namn får man lindor och bandage att bli på plats på ett rakat ben utan att kasa ner?
Nu ska jag upp på återbesök och fasar för att det blir mer bandage som inte sitter kvar i ens 24h.
Har ni några bra tips?
// Linda

Sv: Linda rakat ben

Stavhoppare har en slags kladdspray som dom sprayar för att få fäste med händerna på staven.
Det borde fungera utmärkt.

Ja, det finns ju i o för sig handbollsklister också.
Fast han blir ju i så fall bandagerad i Hesingborg o sedan ska det sitta i 2-3 dagar. Hoppas helt enkelt att han är ok så vi slipper bandage o ev operation.
// Linda

Det enda som funkar är att bygga upp det från hoven och uppåt. Dra åt hårt nere på hoven, och linda sedan med jämt tryck uppåt. Vår käre kameln hade en pulserande sårskada halvvägs upp mellan knä och bringa, DET var inte roligt att få bandaget att sitta!

Spontant känns det som att päls är halare än hud?

Så det kan bli bättre att linda nerifrån och upp, har inte tänkt på det.

Jag funderade på att lägga en vetrap (självhäftande) utanpå ett ev bandage. Då kunde man ju börjat nere vid hov/ball så kanske det stoppar lite.
Nu för tre veckor sedan blev han till slut så irriterad på bandaget o lindorna att han började dra i dem. Det har han aldrig gjort någon gång.
Tack för förslagen och kom gärna med fler.
// Linda

Så det kan bli bättre att linda nerifrån och upp, har inte tänkt på det.

Jag funderade på att lägga en vetrap (självhäftande) utanpå ett ev bandage. Då kunde man ju börjat nere vid hov/ball så kanske det stoppar lite.
Nu för tre veckor sedan blev han till slut så irriterad på bandaget o lindorna att han började dra i dem. Det har han aldrig gjort någon gång.
Tack för förslagen och kom gärna med fler.
// Linda

Aha, du menar skyddsbandage, fick av ngn anledning för mig att du menade vid ridning..lol..
Ja, det är extremt svårt/omöjligt att få bandage att sitta om man inte börjar från hoven :)

Tjära på yttersta bandaget brukar fungera när hästen försöker bita av sej bandaget.

Det kan liksom inte glida ner när resten av bandaget stoppar :D

Bit-ej-spray för hundar på bandaget om det börjar bli terrorvarning. Syns inte, kladdar inte. Förstör inget.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Praefatio
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka