Asa_S
Trådstartare
Bakgrund: min ena häst blev tidigare i höstas halt på vä fram och blev behandlad i vä framknä, förmodligen efter att ha blivit skodd med flappskor 5 v tidigare för första gången i sitt liv. Efter kortison(?)spruta och skritt vid hand 3 v var hon ohalt vid böjning och har efter det inte gjort så mycket pga tidsbrist hos mig. Nu idag tyckte jag att hon var varmare på just det knät så jag har masserat med blue lotion och lindat med en fleecelinda. Jag brukar inte normalt linda och kommer ihåg från en kurs när jag var betydligt yngre att man skulle helst inte linda framknäna därför att gör man det för hårt så kan hästen bryta ärtbenet när den reser sig upp. Jag har inte lindat hårt, men jag ville å andra sidan inte att det skulle åka ner heller, och lindan är ju ganska lång, så det skulle nog iallafall beskrivas som att jag har lindat "fast". Nu sitter jag ju här och nojar mig och undrar om jag måste gå ut och ta bort lindan.
Finns det någon här som har erfarenhet av lindade framknän? Jag har lindat i en 8 med "korsningen" bakom knät.
Och, förresten - hur mycket behöver jag oroa mig för temperaturskillnaden? Det känns ju lite oroligt, men hon var å andra sidan inte halt i trav på böjt spår åt något håll (kunde inte kolla på rakt pga ishalkan) men jag har ju inte böjt henne, förstås. Är temperaturhöjning alltid synonymt med inflammation?
Jag har, som ni kanske förstår, under alla tidigare år varit förskonad från sådant här...
Finns det någon här som har erfarenhet av lindade framknän? Jag har lindat i en 8 med "korsningen" bakom knät.
Och, förresten - hur mycket behöver jag oroa mig för temperaturskillnaden? Det känns ju lite oroligt, men hon var å andra sidan inte halt i trav på böjt spår åt något håll (kunde inte kolla på rakt pga ishalkan) men jag har ju inte böjt henne, förstås. Är temperaturhöjning alltid synonymt med inflammation?
Jag har, som ni kanske förstår, under alla tidigare år varit förskonad från sådant här...