Linda benlindor - hur gör man detta?

J

JGA

Finns det någon som på ett instruktivt sätt kan berätta hur man lindar benlindor korrekt, lagomt hårt på sin ponny? Ska köpa back on track padsen men måste alltså lära mig hur man lindar över dessa pads... ska ha över natten i stallet i förebyggande syfte och om det är okej, under träning...vet ej hur det funkar under träning med dessa pads?

Har du ingen hästmänniska nära dig som kan visa hur man lindar benen? Annars finns det ju säkert bra sidor på nätet där de visar hur man gör. Men det lättaste är ju att du ber någonm visa dig hur man gör..

Iallafall om du har lindor som är lite el mkt elastiska - tänk på att inte dra åt lindan över bakre delen av benet (där skenbenet sitter), "lägg" bara runt lindan där, dra åt lite försiktigt när du lindar på framsidan av benet.
Jag börjar ungefär på mitten (beror på hur lång lindan är o så), går ner, lindar ner till sporren som sitter typ precis under kotan, går hela vägen upp till precis under knäet/hasen o fäster längst upp eller nästan längst upp. Linda jämt hela vägen, brukar lägga den nya lindan halvt på det förra varvet.
Kolla först så padden ligger alldeles slätt runt benet innan du börja linda, o se till så paddens kanter inte trycker på skenbenet.
Sen när du lindat klart kan du känna på bandaget så det känns som det sitter på stadigt!
Du ska linda "bakåt", lindar du höger fram ska du linda motsols o tvärtom på andra sidan, padden ska oxå va åt samma håll som lindan.

Fast skenbenet sitter ju iofs framtill, baktill har du böjsenorna, som man inte ska dra åt om, så du tänkte rätt men sa nog lite fel. :)
Med vanlig lindning är det nog dock ingen risk att man skadar senorna genom att man drar för hårt men alltid bra att ha i baktanke.

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var storhästen svullen på alla 4 , höger fram var värst. Förutom svullnaden så var hon en aning varm...
Svar
4
· Visningar
823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar