linda benen nattetid

vinkelina

Trådstartare
min 16 åriga finnhäststo har börjat få svullna ben på natten (mommer inte på vad det heter som gör dem svullna) har funderat på att linda dem nattetid, men är rädd att de inte kommer att ta bort lindorna då de tar ut henne (man skall inte ha för myclet extra på hästen i det stallet)

är det farligt om hon skulle gå med lindor på i hagen, om man har fleeclindor.

och hur skall man linda best, som ett träningsbandage, med paddar under eller?

Sv: linda benen nattetid

min 16 åriga finnhäststo har börjat få svullna ben på natten (mommer inte på vad det heter som gör dem svullna) har funderat på att linda dem nattetid, men är rädd att de inte kommer att ta bort lindorna då de tar ut henne (man skall inte ha för myclet extra på hästen i det stallet)

Paddar och stallbandage el fleece.

Enklast är att köpa snabbbandage på h***s, då kan man motivera andra att dra av de på mornarna.

Annars liniment efter ridturerna för att motverka gallor.

Har du nyss stallat in henne?
Har hon någon ändrad foderstat?

Det är inte alls ovanligt att hästar får svullna ben under natten.
De rör inte på sig alls i den stora mängd de gör på dagen och blodcirkulationen blir lite sämre.
Börjar du linda på nätterna så får du räkna med att fortsätta med det hela tiden sen så det är inget jag rekommenderar.

Alternativet är att låta det vara, försvinner under dan kan jag tänka mig när hon rört på sig?, eller så har du henne på lösdrift eller riktigt stor box så hon kan röra på sig mera.

Har nämligen ett sto som också får svullna ben under nätterna. Går nu på lösdrift och har inga problem idag alls.

Jag hade inte lindat. Farligare med lindor i hagen som kanske glider än lite svullna ben. Gallor som försvinner när de börjar röra sig, t ex går till hagen eller rids är inget att oroa sig för, i alla fall inte på en äldre häst.

Fram lindar jag med paddar och fleecelindor, bak har hon back on track. Det är sånna där snabba som man bara knäpper på.

som lakrits sa: hästar ska inte stå still, de ska röra på sig nästan hela tiden, kanske får för mycket protein i maten nattetid. lösdrift eller ändring av foderstat kanske!
tycker inte du ska linda. jag har hört så många skräckhistorier med sånt. sitter de på för länge kan det bränna på benen om man lindat fel, eller haft på för länge.
jag hade en djurkunskapskurs på helsingborgs djursjukhus en gång och då berättade en veterinär att när hon var i england (tror jag det var) så träffade hon en vet. som berättade när han en gång åkt ut till en skadad häst, ägarna trodde de hjälpt hästen när de lindat den utan nått under lindan direkt på benet. men tji, när veterinären skulle lyfta upp benet...
....så LOSSNADE hoven!

Sen är det väl också så att om man börjar linda och ger benet värme för blodcirkulationen och sedan slutar så kan det bli värre....vilket absolut inte är bra. Det är därför jag säger att om man börjat så får man hålla på.

Rörelse är det allra bästa.

Jag vet vad du menar, min gamla häst hade oxå så. Jag lindade med bara fleece på nätterna och tog bort på morgonen. Det hjälpte. Prova med snabbbandage och be de andra plocka av på morgonen.

Fleecen sitter ju rätt bra, man behöver inte linda hårt utan så man får in ett finger under ungefär. Det hjälpte min pålla.

Liknande trådar

Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 057
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 910
Senast: Fibusen
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 991
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Skall gräva ner mig. Igår ringde ordförande för föreningen jag står hos. Hon är sååååå bekymrad över hur min häst mår utgående från vad...
Svar
16
· Visningar
2 028
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka