Linda ben..

pulkaskurk

Trådstartare
Min häst är rejält halt, förhoppningsvis en hovböld men ska in och röntga för att utesluta en hovbensfraktur iaf.

Han står nu gipsad på den besvärade hoven och är lindad på båda frambenen.
Nu är det så att jag är KASS på att linda, mestadels pga förlamad hand vilket gör det hela svårare än vanligt.
Det finns ingen annan i stallet som kan hjälpa mig, de är om möjligt än mer värdelösa på att linda ben.

Så nu funderar jag på, kan man ersätta lindorna med benskydd?
Tex Back On Track Benskydd Royal med kardborre? Eller något annat som är lättare att ta på men ändå ger stöd?

Ge gärna förslag om det finns bättre alternativ, eller såga min idé om den är värdelös..

Sv: Linda ben..

Några som läst, ingen som ens tycker någonting?

Jag vet att det är mitt i natten, men ni brukar ju vara vakna dygnet runt!
Vill veta! Åker ut till stallet imorgon ganska tidigt och tänkte ta ridsportsaffären i samma veva om det är värt att köpa ngt annat?

Kom igen nu bukefolket! Någon lär ju veta!

Min häst är rejält halt, förhoppningsvis en hovböld men ska in och röntga för att utesluta en hovbensfraktur iaf.

Han står nu gipsad på den besvärade hoven och är lindad på båda frambenen.
Nu är det så att jag är KASS på att linda, mestadels pga förlamad hand vilket gör det hela svårare än vanligt.
Det finns ingen annan i stallet som kan hjälpa mig, de är om möjligt än mer värdelösa på att linda ben.

Så nu funderar jag på, kan man ersätta lindorna med benskydd?
Tex Back On Track Benskydd Royal med kardborre? Eller något annat som är lättare att ta på men ändå ger stöd?

Ge gärna förslag om det finns bättre alternativ, eller såga min idé om den är värdelös..

Många säger ju att varken lindor eller benskydd kan ge stöd, ändå ser man allt som oftast att tävlingsryttare sätter på bandagetter eller lindor efter avslutad ritt och inför prisutdelning. Jag som har fumliga fingrar kan linda i nödfall. Jag lyckades faktiskt linda, då min dam hade hovböld. Men använder för närvarande benskydd som går ner runt kotan, typ b o t, varannan dag på ordination av equiterapeut/kiropraktor... :D Det är visserkligen mest för värme/cirkulation.

Jag tycker personligen att benskydd med kardborreknäppning är klart bättre än inget, men vad vet jag. Tänk dock på att BoT skydd inte ska sitta på för länge. Det kan säkert BoT användarna bättre än mig, säga hur länge de kan sitta på.

Mvh

IngelaH

Tror nog att stallbandage man knäpper på med kardborre funkar utmärkt om du har problem att linda. Om inte annat kan du ju rådfråga en veterinär och förklara läget och se vad han/hon säger.

Som skrivet ovan är väl ett skydd bättre än ingenting, men tänk på att back om track får sitta på Max 4 tim de första 3-4 dagarna. Fråga din vet vad denne tkr. Då får du nog bäst svar och så har hon/han koll på hästens skada också. Lycka till!

Tack för svar!

Var tvungen att ta ut Distrikts vet idag då ponnyn min hade sååå ont :(
Men nu har han fått smärtis och är mer nöjd med tillvaron som tur är :)

Iaf så var det helt okej med såna där vanliga Stallbandage, så jag åkte 10 mil enkel väg för att få tag på det på Hööks då den lokala ridsportsbutiken bara hade jättestora och dessutom BOT :cool:

Tur för mig, för de där stallbandagen var MKT lättare att få på.
Tom sambon klarar ju av det :)

Kan tröstaq med att min uppfattn ing är att smärtan vid en hovbensfraktur brukar vara akut, för att sedan avta ganska snabbt, men ändå lämna en lätt hälta bara, eller att hästen känns bara ofräsch. Så förhoppningsvis g´har din bara en böld. Har ni inte satt ett jodopaxomslag runt hoven för att dra ut en ev v´böld?

Kan tröstaq med att min uppfattn ing är att smärtan vid en hovbensfraktur brukar vara akut, för att sedan avta ganska snabbt, men ändå lämna en lätt hälta bara, eller att hästen känns bara ofräsch. Så förhoppningsvis g´har din bara en böld. Har ni inte satt ett jodopaxomslag runt hoven för att dra ut en ev v´böld?

Jag hoppas på det!
Men distriktarn ville ändå att han ska röntgas på måndag så vi blir säkra på vad det är.
Vet tyckte gips var bättre än vanligt jodopaxomslag så han är gipsad.

Är det fraktur är det bästa metoden, är det böld är det ju sådär..man brukar testa en natt med jodopaxomslag först är min erfarenhet, för att sedan sätta gips om det inte kom ngt. Självklart ska ni röntga!:) Det KAN ju såklart vara en fraktur. Men man kan ju hoppas att det inte är det, för det är så himla trist med såna:(

Ledsen ifall jag inte kan komma med bra input men lindor är det enda som ger vettigt stöd enligt min erfarenhet. :(
Jag har BoTs stallbandage med kardborre, de är SUPER men då vill jag åt BoT-effekten. Torra, fina leder på morgonen efter en natts användning och det på samtliga hästar jag testat på (och det är ganska många). Vill jag ge stöd så lindar jag istället, med Bot eller vanliga paddar eller Magnetpaddar. Att testa Bot är inte fel (om inte vet avråder) men är det just stödet du eftersöker så har de inte önskad effekt tyvärr. Jobbigt med förlamad hand! Har du ingen anhörig som kan vara med och hjälpa dig att linda. Då tänker jag att du lindar men att de hjälper med mothållning osv så att du ändå får det så som du vill ha det och att det är okej att vara lite "omständig".

Lycka till och hoppas att ni kan utesluta hovbensfraktur! Hovbölder är ju generellt sett trevligare att handskas med.

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 659
Kropp & Själ Jag skrev i juli en tråd om att jag varit med i en trafikolycka. Opererades för sprucken urinblåsa och gipsade frakturer i en fot...
Svar
15
· Visningar
3 795
Senast: kryddelydd
·
T
Hästvård Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: TaylorSwift
·
Hästvård Hej! Min häst har kotledsinflammation i vänster fram och en senskada på höger fram, har varit till kliniken här på orten och efter...
Svar
13
· Visningar
1 861
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna