Linda ben inför träningspass

Z

zillax89

Hej. Vet inte om den här tråden hamnar rätt men välkomna att flytta på den om den passar bättre in någon annanstans!

Hur lindar man ben ifall man bara skall träna hästen? Skall man linda ända ner under kotan eller bara på smalbenet? Och är det någon som vet var man kan få tag på benlindor till små pollahästar? Mina benlindor blir som stora tjocka paket på min welsh mountains stackars smala ben, och då utan padd. Vänjer henne vid att linda benen nu så använder ingen padd men lär ju behöva göra det sen när träningen är igång. Men HUR lindar man benen för bästa stöd/skydd?

Sv: Linda ben inför träningspass

jag lindar mest för skydd...
kör med fleece utan padd, å då över hela kotan å upp mot knät.. inte dressyrlindning över halva knät, men lite så det "touchar" början av nederkanten :D
hon betade, därav den konstiga benvinklingen :D
lindaben.jpg

För min del känns det tämligen värdelöst att bara linda med fleece, speciellt för att få stöd. Jag lindar vid träning (nästan aldrig) med cellvaddar och elastiskt bandage, från strax under knät och ner över kotan.

Att linda benen är rätt meningslöst eftersom undersökningar på rullband visat att det är omöjligt att stödja ett ben med hjälp av att linda det. Det enda som händer om man lindar hårt är att det blir en jäkla massa tryck och sämre blodtillförsel.

Lindar man så löst att blodet kan komma fram så glider lindan ner om man tränar med den.
Ur skydd-för-slag-synpunkt så är även där lindan en dålig variant då den knappt ger något skydd alls mot slag, den är för tung.

Så om du vill skydda din häst för att vara rädd om dens ben så linda INTE, utan sätt på ett par benskydd istället.

fast jag tycker det funkar bra som heltäckande strykkappor å om man tex är ute i skogen så man slipper grenar som river upp benen...

Som anhe skrev, fleece ger inget stöd, bara värme. Stickade ullindor, elastiska och rena bomullslindor är de bästa för stöd. Men som alltid så kan man ju fundera över om hästen verkligen behöver stöd? De har ju inga muskler så långt ner på benen. De gånger jag lindar är det för att skydda mot småsår, eftersom pållan kan slarva lite med benföringen ibland. (Och inga senskydd jag hittat hittills har passat.)

Längden på lindan är viktig, den får inte vara för lång för då blir det bara "en tjock korv" av alltihop. De flesta lindor är 4 m långa, vilket i mitt tycke är för långt även för bakben på stor häst. Med nya lindor så lindar jag och kollar hur mycket som blir över när lindan sitter bra. Sen lindar jag upp lindan så att änden blir fri, och klipper bort så mycket som blev över. Då blir lindan lagom lång. (Eventuellt kan man behöva fålla/sicksacka lindan i änden så den inte repar upp sig.)

En linda ska sitta så att hästen kan röra alla leder obehindrat, så från precis under den nedre knäleden till "snett över" kotan är ganska lagom. Man bör undvika att linda på framsidan av kotan eftersom hästen kan få svårt att böja den leden då. Men på baksidan (så att det blir "snett över kotan") kan man linda ordentligt så att kotspetsen skyddas. En tumregel som jag fick lära mig är att linda varje varv över halva det föregående varvet. Alltså, om varv ett går 10 cm ner på benet så lindas varv två från 5 cm ner till 15 cm ner, varv tre från 10 cm ner till 20 cm ner och så vidare, runt kotan och upp till knäet igen. Då blir bandaget jämt hela vägen utan tjocka "bulligheter" någonstans mitt på. Är lindan kapad i exakt rätt längd så ska man komma tillbaka till knäleden precis på sista varvet.

Det låter säkert krångligt, eftersom praktiska saker sällan är enkla att beskriva i skrift utan bilder... Ta hjälp av någon som kan, annars är det nog bäst att låta bli helt och hållet.

På min pålla har lindor skyddad utmärkt mot "klantigheter" som annars har resulterat i småsår på kotspetsen. Inom galoppen används lindor ofta för att skydda mot skärsår på kotan eftersom sanden kan bli ganska vass när den är torr.

Att linda benen är rätt meningslöst eftersom undersökningar på rullband visat att det är omöjligt att stödja ett ben med hjälp av att linda det. Det enda som händer om man lindar hårt är att det blir en jäkla massa tryck och sämre blodtillförsel.

Lindar man så löst att blodet kan komma fram så glider lindan ner om man tränar med den.
Ur skydd-för-slag-synpunkt så är även där lindan en dålig variant då den knappt ger något skydd alls mot slag, den är för tung.

Så om du vill skydda din häst för att vara rädd om dens ben så linda INTE, utan sätt på ett par benskydd istället.

Okey, jo jag har också sett det lite så... tänkte att den kan ju inte hjälpa bättre än benskydd. Men om man vill göra hästen lite extra fin på en tävling eller så kan det ju vara bra att kunna hur man lindar benen, eller?

På min pålla har lindor skyddad utmärkt mot "klantigheter" som annars har resulterat i småsår på kotspetsen. Inom galoppen används lindor ofta för att skydda mot skärsår på kotan eftersom sanden kan bli ganska vass när den är torr.

ok, tack föra båda svaren. Jo jag kan egentligen linda benen men sen blir jag förvirrad när jag ser hur andra har gjort? Lindar ända ner till kronranden nästan? Å då blev ja fundersam och undrade vad som egentligen var rätt. Jag fick lära mig samma sak som dej. Men du vet, när folk skickar in bilder när dom har lindor på sina hästar så tror man att man kan mycket mindre än dom bara för att jag inte tävlar - än. Så blir man förvirrad och vet varken ut eller in, men så är det ju emd många saker inom hästhanteringen...man får i många fall följa sin egen väg - har jag märkt.

Mitt tips till dig ifall du har svårt att hitta lindor om passar, är att köpa ett par tunna, hyfsat smala (fleec)lindor, och sedan klippa av dom i önskad längd. Smart också att ha padd under, för att inte "strypa" benet. Finns då skummgummipaddar att köpa i ridsportsbutiker, och sedan klipper man ut den i önskad storlek.

Själv lindar jag när jag rider dressyr i manegen, och lindar då ALLTID med eskadronpadd och fleeclindor över det. Halva kotan, halva knät. Snyggt och lätt:)

Liknande trådar

Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar