linda båda benen?

H

hannanilsson

jag ska linda min medryttar häst på nätterna nu för han har en ev senskadapå vänster fram. ska jag linda båda fram eller bara vänster.

Sv: linda båda benen?

Man ska alltid linda båda. Det finns risk att de överbelastar det friska benet för att avlasta det skadade, så därför ska man aldrig linda bara det ena. :)

Lycka till med pållen!

okey, det var ungefär så jag tänkte. men kan man linda med vanlig arbets pad eller måste man ha större. om man ska ha störra vad kan man ha annars, för jag har inga stora och ingen affär här har det:S

Egentligen ska du ha en större pad, men det beror ju lite på hur stor den är för just den hästen (min häst har korta ben och därför är hennes arbetspaddar för långa). Det beror även lite på vart den misstänkta skadan sitter, men eftersom syftet är att ge senan stöd skulle jag linda från under knät och ner över hela kotan. :)

Ifall du inte har någon stallkamrat som kan tänka sig låna ut stallpad så kan du använda hårdpressad bomull (kan vara lite svårt) eller ännu bättre: gasvävsklädd bomull (finns att köpa på apoteket skulle jag tro). :idea:

Allra viktigast är dock att tänka på att man ska använda en fleece- eller yllelinda.

Om du bildsöker på Google på "stallbandage" får du några exempel på hur lindningen ska se ut, ifall du känner dig osäker. :)

Lycka till!

okey,svullnaden är precis under knät.

Gick det bra att linda igår? :)

Hmm, om svullnaden var under knäet blev jag lite osäker... Har själv haft senskada på min men där var den nere vid kotan. Vilken sena är det som man misstänker är skadad? Gaffelbandet/Djupa böjsenan/ytliga böjsenan?

Jag skulle nog nästan be veterinären om råd för hur man ska linda då, man vill ju inte börja linda mitt på skadan.

Hoppas det blir bra hur som helst!

ja, det gick bra. vet var uta i går och konstaterade att de inte var någon senskada. jag lyssnade int direkt på vad han sa att det var sen för jag var bara så glad att det inte var en senskda. men han ska i allafall gå i mindre hage nu och vara inne på natten med lindor i en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Grazing
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka