Linda båda benen?

Annie_92

Trådstartare
Jag har lärt mig att även om det bara är ett ben som är sjukt, så linda det andra benet också. Men vad jag har förstått och sett så gör inte alla detta, så jag vill nu veta, hur gör ni och varför?

Mvh, Annie

Sv: Linda båda benen?

Om hästen är halt och kan tänkas vilja belasta motsvarande ben mer så lindar jag även det för att motverka svullnad (som dessutom kan ge ömhet). Är det "bara" nåt mindre som en tillfällig svullnad så lindar jag bara det benet.

Jag har också lärt mig att alltid linda båda benen och gör även det. Just för att hästen inte ska belasta det andra benet mer och som kanske i längden ger andra skador.

Det beror lite på vad för skada det handlar om. Om hästen har bandage en längre tid/har en skada som gör det troligt att den kommer att avlasta detta ben lindar jag även andra benet. Lägger jag ett jodomslag eller liknande, som sitter över natten, lindar jag inte andra benet.

Tack för svaren!
Det var nämligen så att en häst på skolan har ett benbrott som han har stått med i några månader nu skulle jag tro och så såg jag igår att han bara blev lindad på ett framben. Ifrågasatte det för både den som lindade och en lärare, men båda hävdade att det inte skulle göra någon skillnad och att det var ju bara ett ben som var skadat osv...

Om hästen avlastar det skadade benet lindar jag andra sidan också. Tror i och för sig inte att ett vanligt stallbandage kan skydda särskilt mycket mot överbelastning, men lite extra värme för att motverka gallor kan ju vara bra.

Om hästen på din skola stått med benbrott i flera månader kanske de ville lufta det friska benet lite grann. Jag lägger ofta stallbandage på den friska sidans ben under natten men låter det luftas på dagen. Vill helst inte ha bandage dygnet runt med tanke på skav och att det lätt blir lite fuktigt under.

Man lindar båda benen för att hästen inte ska stå med det lindade benet i luften. Gör hästen det så lindar man det andra benet också eftersom blodgenomströmningen inte fungerar i det sjuka benet om hästen står med det i luften. Många hästar lyfter ett lindat ben och då är det ju bara att linda det andra men om hästen inte lyfter så finns det ingen andledning att linda det andra benet.

Om det friska benet svullnar kan man linda det friska med men det ger egentligen ingen avlastning utan förhindrar bara svullnad.

Jag lindar alltid båda benen för ett jämnt stöd om det inte gäller något lättare bandage som ska sitta någon dag bara

Jag har också lärt mig att linda båda benen för att undvika andra skador, sned belastning osv.

På skolan så får hästen stå med back on track på dagen i sjukhagen, men ej på natten i boxen, så luftas gör det ju endel förstås endå...

Vad jag har sett så har han inte haft problem med det andra benet trots att det inte varit lindat i just det här fallet, men personligen tycker jag väl kanske att det ändå skulle vara värt att förebygga. Annars så tror jag nog att de vet vad det gör, och hade det varit problem med det andra benet hade de ju lindat det med, så orolig för hästen behöver jag nog inte vara. Han är på bättringsvägen och det är ju det som betyder något..:)
Tack ännu en gång för många tankar och svar!...

Det beror lite på vad för skada det handlar om. Om hästen har bandage en längre tid/har en skada som gör det troligt att den kommer att avlasta detta ben lindar jag även andra benet. Lägger jag ett jodomslag eller liknande, som sitter över natten, lindar jag inte andra benet.

Gör likadant som du! :)

Det är inte ovanligt att man tror att hältan sitter i "fel" ben heller... Hästen kan ha känt av lite i ena benet, utan att det märkts för oss människor, och avlastat detta ben. Hältan som syns kommer då i det ben som egentligen var friskt från början. Grundproblemet i det första benet finns kvar men syns inte i sammanhanget. För min del är det svårt att avgöra exakt vilket ben som är vilket i en sån här fråga. Till och med veterinärer kan ha svårt att veta.

Dessutom kan man ju förebygga mycket genom att linda även andra benet (om man vet att det finns en skada bara på ena benet) genom stallbandage på natten. Då får andra oskadade benet lite extra hjälp när det blir extra belastat.

Linda ben på nattet = öka blodgenomströmning. Talar inte om stödbandage nu.

Men jag vet ju att det finns sådana experter här på buke att de säkert alltid vet till 100% säkert vilket ben som hästen har ont i "på riktigt". :bow: Det är synd man själv aldrig kommer komma upp i den kompetensen... ;) :angel:

Har lärt mig av veterinär att om hästen förväntas behöva vara lindad längre tid så ska man växla mellan att linda benparet och alla fyra för att ge hästen stöd. Det här var när min häst hade kraftig lymfangit.

Jag lindar oftast båda benen. Har hästen ett sår som måste läggas om brukar jag bara linda ena tex över natten, men då lindar jag bara med bomull och gasbinda.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 361
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka