Limma fast broddar?

Smulan75

Trådstartare
jaha, nu lyckades hovslagare glömma att skruva i broddar i skorna innan han riktade om dem och broddhålen är kaputt. 2 veckor efter skoning har snön kommit.

Fick en ide om att gänga upp hålet så det blir större och limma fast broddarna. Tror ni det går? nån som testat?

/Desperat!

Sv: Limma fast broddar?

Varför kan du inte bara gänga om hålen? Och sätta i broddar när det behövs.

Jag har samma problem, som tur är ska jag sko om på fredag. Hoppas bara hon inte halkar innan dess. Egentligen tycker jag att hovslagaren ska komma och sko om GRATIS. Det är ju faktiskt han/hon som har klantat sig och det kostar ju faktiskt en slant att sko.

Mvh//LG

Det är väl upp till hästagaren att tala om att man vill ha broddar. Jag har aldrig haft problem att gänga om hålen även om skon är riktad. Ibland tar det en stund, men det går.

Öh, om man vill ha broddhål på skon så borde väl det indikera att man kanske vill ha broddar när det är kallt. Vad gäller att gänga om hålen är du mycket välkommen hit att försöka när hålet inte längre är runt utan ovalt. Men visst, jag är ingen expert så du kanske kan bättre. Själv har jag stått i ett par timma sammanlagt och försökt samt bett andra försöka. Ingen av oss klarade av det.

Men som sagt, du är hjärtligt välkommen hit. Ingen skulle bli gladare än jag om du lyckades.

Mvh//LG

Jag kanske ska se om någon stark karl kan gänga om, jag är kanske lite klen i armarna :o hm kanske skulle utlysa en tävling istället ;) den som lyckas gänga om får ett jättefint pris!

Hade gärna bett honom sko om, men så har jag ju ett klent fullblod med tunna hovväggar och tidigare i höst var hans hovar skitkassa! Tappskor efter en månad och flisig i väggarna. Sen bytte jag till nuvarande hovslagare och efter det är det sån skillnad på hovarna. Men det känns ändå dumt att sko om då jag inte vill riskera något som försämrar hans sköra hovar.

Jag har broddhål varje gång oavsett om det är sommar eller vinter. Under utomhus säsongen så broddar jag till och från och då åker brodden bara i under ritten annars tar jag av och det är inga problem att gänga och få i brodd.

Det enda problemet jag haft är på tåbrodden när jag hade det förra året och hade skruvat ur brodden för året men sen blev det kallt och jag skulle ha i dem igen och det gick inte men med traktbrodden var det inga problem så vi överlevde.

Det gäller att du har en bra gängtapp om du ska lyckas gänga om ett hål som är ovalt.

Då brukar sällan de man köper i ridsportsaffärer räcka till utan man får se till att köpa en lite dyrare gängtapp i bra material i en butik för vertyg.

Tänk på att bara vrida lite i taget, ¼-varv och tillbaka. Skruva ur gängtappen helt efter nått varv o rensa ordentligt, upprepa tills hela gängan är rensad. Var oxå väldigt försiktig när du sen skruvar i brodden så du inte får i den snett.

Var har du pållen, jag kanske kan hjälpa dig ;)

Det är inte styrka utan teknik som krävs.

Smulan75 skrev:
Jag kanske ska se om någon stark karl kan gänga om, jag är kanske lite klen i armarna :o hm kanske skulle utlysa en tävling istället ;) den som lyckas gänga om får ett jättefint pris!

Hade gärna bett honom sko om, men så har jag ju ett klent fullblod med tunna hovväggar och tidigare i höst var hans hovar skitkassa! Tappskor efter en månad och flisig i väggarna. Sen bytte jag till nuvarande hovslagare och efter det är det sån skillnad på hovarna. Men det känns ändå dumt att sko om då jag inte vill riskera något som försämrar hans sköra hovar.
Aj, då förstår jag att du inte vill sko om. Det går kanske att köpa sådana där broddar som gamla damer trär över skorna :-).

Det där med tävling lät ju bra. Vad ska vi ha för pris???

Mvh//LG

Du kanske ska tala om för din hovslagare hur han ska göra isf för det vanliga är att det går att få i broddar även om skon är riktad. Själv har jag broddhål året runt.

Minelli skrev:
Jag har broddhål varje gång oavsett om det är sommar eller vinter. Under utomhus säsongen så broddar jag till och från och då åker brodden bara i under ritten annars tar jag av och det är inga problem att gänga och få i brodd.

Det enda problemet jag haft är på tåbrodden när jag hade det förra året och hade skruvat ur brodden för året men sen blev det kallt och jag skulle ha i dem igen och det gick inte men med traktbrodden var det inga problem så vi överlevde.
Jag brukar också ha broddhål året om. Min hovslagare brukar dock alltid borra hålen själv och han frågar alltid om man vill ha broddhål. Nu hade hans borrmaskin gått sönder och han hade färdigborrade skor. Jag såg inte detta för än han hade skott klart och då hade han bonkat och hammrat på dessa stackars skor så hålen i stort sett var bananformade. Vi har dock i västsverige inte haft snö och is för än nu så jag har inte haft något behov av att brodda som tur är.

Till A_K_N: Jopps, jag har en bra gängtapp. Är avlad från en lång rad ingenjörer och Civilingenjörer (är själv Civilare) så nåde mig om jag inte har bra verktyg. Hela släkten skulle rotera i sina gravar :-). Detta måste jag erkänna är faktiskt det första broddhål som jag inte lyckats gänga om. Du är hjärtligt välkommen, för visst är det teknik som gäller vilket jag i detta fallet verkar sakna.

Mvh//LG

Det kan nog stämma, den gängtappen jag använde var från börjes :o inget ont om billiga saker nu .. den har funkat förrut när jag bara ska rensa hålen från smuts. Ska åka förbi en verktygsaffär idag och kolla om jag hittar någon lite mer proffsig! Tror jag fick in gängtappen snett och sen var det kört.

Stallet är ca 15km NO om göteborg. Pris hm den som lyckas får en säck med morötter till sin pålle ;)

Smulan75 skrev:
Stallet är ca 15km NO om göteborg. Pris hm den som lyckas får en säck med morötter till sin pålle ;)

Någonstans runt Surte utefter 45:an?
Vill du att jag ska försöka så PM:a mig. Jag har en riktig gängtapp.;)

Knapplån..

Min hovis riktar alltid skon med brodd iskruvad, oavsett om man vill ha broddar sen eller ej. På det viset riskerar man inte förstörda broddhål.

LillaGeisha skrev:
Till A_K_N: Jopps, jag har en bra gängtapp. Är avlad från en lång rad ingenjörer och Civilingenjörer (är själv Civilare) så nåde mig om jag inte har bra verktyg. Hela släkten skulle rotera i sina gravar :-). Detta måste jag erkänna är faktiskt det första broddhål som jag inte lyckats gänga om. Du är hjärtligt välkommen, för visst är det teknik som gäller vilket jag i detta fallet verkar sakna.

Mvh//LG

Är de alltför förstörda går det inte att gäng om utan att borra å det vete 17 om jag skulle försöka mig på då skon sitter på hästen. Inte ens jag är så vågad ;)

A_K_N skrev:
Är de alltför förstörda går det inte att gäng om utan att borra å det vete 17 om jag skulle försöka mig på då skon sitter på hästen. Inte ens jag är så vågad ;)

Jo, det var nog precis så som jag resonerade :D . Känndes lite skakigt att borra med skorna på. Bättre att vänta på att hovslagaren ska komma.

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästvård Det ska bli 25 cm snö i helgen och hästen har inga broddar. Och jag får dem inte i!! :( De är för stora, får inte ens i gängtappen...
Svar
7
· Visningar
1 521
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: PygmyPuff
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 311
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka