Lille hästen har blivit sparkad...

G

Gro

Hej!
Behöver lite råd vad jag skall göra. Min häst går i hop med tre vallacker och ett sto. I morse när jag kom till stallet så var han svullen mellan has och kota (mest på utsidan)hö bak., på baksidan av låret hö. bak. under svansen, (ordentligt svullen=lårkaka)Jag hittade ytliga sparkskador (skinnet borta) på framsidan strax ovanför hasen, vid svullnaden på låret, samt mellan knät och hasen på vänster bak.

Han är pigg (hoppar, far och "blåser") och glad, ingen feber, och vi skrittade en liten stund, för att svullnaden skulle gå ner, och han är INTE halt i skritt, han stöder fullt på benet i trav, men det syns att det stretar lite.
Jag oroar mig ändå för att det kan vara en senskada eller något annat allvarligt. Svullnaden gick inte ned nämnvärt efter skrittpromenaden, kanske blev den lite mjukare. Vad tror ni?

Tack på förhand!
Kram från gro :cry:

Hmm... Ömmar inget på senan bak..., klämmar man ordentligt så lyfter han benet, mest öm på utsidan av benet, mitt mellan has och kota. Är svullen, men inte jättevarm...Gaffelbandet? Var sitter det nu igen?
Blir de inte mer halta om de har haft av det? Hur är prognosen?

Gro

Min valack övertänjde gaffelbandet när han halkade i hagen i full galopp.

Han fick iaf en svullnad som gick från kotan och halvvägs upp på skenbenet, på utsidan av benet alltså. Lite svullen över böjsenan och lite på insidan, men bara lite. Den största svullnaden var på utsidan från kotan och halvvägs upp, och den var bredare/tjockare nedtill och svalnade uppåt, men även längst upp var det rejäl svullnad.

DV tyckte senor- och gaffelband verkade ha klarat sig men kunde inteutesluta en fissur/fraktur. Så dagen efter var vi in på ATG och en övertänjning av gaffelbandet konstaterades ihop med kraftiga mjukdelsskador. Det var ffa mjukdelsskadorna som gett svullnaden.

Han halkade en torsdag och var varken svullen eller halt då. Gick i liten hage och fick ta det lugnt. På söndagen vid intag var benet sådär svullet och han var halt. Iaf på ATG sa det att det var inte ovanligt att sen-/gaffelbandsskador inte visar sig förrän efter några dagar.

KYLA är aldrig fel i det akuta skedet om det är gaffelband elelr senor inblandade. Och stöd, t ex zinkaband.

Min häst fick ett kraftigt överben där, på utsidan av hasen efter en spark.Var bara ngt varm i början men det lade sig snabbt. 1/2 grad hälta i början sedan ingenting. Men rtg visade på lös benbit nedanför hasleden samt en svag skugga mellan glidlederna. Så jag har skrittat minst två månader samt jobbat från marken. Det är svårt att veta vad sosm händer inne i beneet när hästen inte påvisar nämnvärd hälta. Men ngt har ju bestämt hänt inne i hennes ben. Efter det har skadorna avlöst varann....så vi skrittar fortfrnade efter 4 månader....

Måndag morgon, Tack för alla svar!
Hästen är fortfarande rejält svullen, särskilt på morgonen. Helt ohalt i skritt, en YTTERST svag markering i trav (om man tittar NOGA), PIGG; BUSIG och inte det minsta stel, ej öm, inte särkilt varm i benet. Stödjer och vilar lika mycket på båda bakbenen.. Vad göra?
Kram från en liten Gro

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Hästvård Ponnyskrället har på okänd vis lyckats haka fast sitt eksemtäcke i stängseltråden inatt, och slitit sönder magplattan på det. Han rörde...
Svar
4
· Visningar
1 274
Hästvård Hej, nu var det visst dags att jag söker lite råd hos er kloka bukare. Min häst var lite svullen igår över knät, v framknä. Utsidan...
Svar
4
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar