Lilla Maja-katt

malinsky

Trådstartare
Är så ledssen, vår lilla Maja har varit försvunnen sedan i söndags. Nyårsnatten var hon också borta och kom hem med sår då förmodligen fått "stryk" av ngn annan katt. När hon väl vågade sig ut igen så har hon nu försvunnit!

Hon är en översocial varelse och följer gärna med människor, så jag tror att hon kanske har följt med någon och sedan inte hittat hem då vi är nyinflyttade i området. Hon är inte heller ute mer än ca 2h åt gången, så nu är det allvar.

Usch, blä och fy! Saknar min lilla plutta :cry:

Sv: Lilla Maja-katt

Jag förstår att du är ledsen. Kanske vi kan vara ledsna ihop för vi verkar sitta i samma båt... :(

Ge inte upp hoppet ännu, men hoppas ändå inte för mycket!!

Mammas ena katt försvann i måndags förmiddags.
Vanligtvis ligger han inomhus hela dagarna, och går han ut vandrar han runt husknutarna...
Vi trodde det var kört när han var borta så länge.
Mamma och pappa ropade och letade. Ringde grannarna och bad dem kolla så de inte råkat stänga in honom ngnstans...
Och så, igår kväll kom han tassandes i mörkret...

Hoppas din pissa kommer tillbaka snart också, så du slipper oroa dig mer...:(

Sätt upp lappar! Har katten ett halsband, öronmärkning? Om inte, kanske någon trodde att det var en hemlösing och tog in henne.
Men som sagt; sätt upp lappar överallt och ring till polisen och kolla om de fått in någon katt.

*svarar alla*

Maja har halsband, vilket är tur, då någon vänlig själ hade till slut lyckas tyda den utslitna texten där vårt telefonnummer stod och ringde och frågade om vi saknade en katt! :) (igår)

Ví är relativt nyinflyttade och hon hade bara inte hittat hem, det har blåst och snöat så kanske dofterna försvann?

Världens goaste katt var hon igår, hon visste inte till sig och ville krypa in under skinnet på oss och bara myste och ville bli klappad och kliad. Hon åt och sov i omgångar, så jag tror inte hon hade fått mat av någon.

Hur länge klarar sig en katt utan mat egentligen?

Tack för era svar, och jag hoppas att alla som saknar sin lilla misse har lika tur som oss!

Nu får hon vara innekatt ett tag! Åsså ska jag se till att hon blir ID märkt!

Vilken tur att ni fick tillbaka henne!
En bra idé att göra om kissen inte är hemmastadd i området ännu är att skaffa en sele och gå på promenader med henne i området så att hon hittar hem bättre.

malinsky skrev:
Hur länge klarar sig en katt utan mat egentligen?

Det är ju så olika beroende på om de kan hitta ngn mat själva när de är på rymmen eller inte. De flesta klarar ju av att jaga lite men i bostadsområden kan det vara ont om jaktbyten.

Mammas katt, som efter flytt skulle bli lghs-katt men vantrivdes fruktansvärt, skulle få bli stall-katt hos mig. När han lämnades var mamma kvar länge för att han skulle hinna förstå att det var här han skulle bo nu. Och i början gick allt bra. Han höll sig på gården och gick nyfiket omkring och kollade allt.
Sedan blev han skrämd utav en grupp hästar som kom travandes förbi på vägen. Så han stack i väg och var sedan som bortblåst i 3v. Vi var helt säkra på att vi sett honom för sista gången. Vi letade, ropade, frågade och körde runt i bil och ropade men inget resultat.

Men 3v. senare så bara kom han plötsligt en kväll som om ingenting hade hänt! Magrare och hungrig men definitivt inte på svältgränsen. Och ingen i trakten hade matat honom. Så han lyckades överleva i 3v. utan mat och bara på jaktbyten. Men å andra sidan så finns det ju oftast gott om sådana på landet.

Men om de är helt utan mat så tror jag att de kan överleva bra länge bara de får tillgång till vatten. Och de har de oftast.

Men sen beror det ju på hur mkt de har att ta av också! En stackars klen katt klarar sig nog inte så länge...

Ngn som har ngt mer konkret exempel på hur länge en katt klarat sig?

Ngn som har ngt mer konkret exempel på hur länge en katt klarat sig?

Jag tror de har svårare att jaga på vintern än på sommaren.

Min kastrerade hona har en "trevlig" tendens att knalla iväg på sommaren om jag borta "för länge".

I somras var hon borta från den 10/6 - 26/7, sen var hon hemma till den 21/8. Då drog hon igen och kom hem efter ca 6-8 veckor för att betämma att NU är det för kallt att ranta omkring.

Hon ser ut som hon lever av vad naturen och är "grövre" i pälsen när hon kommer hem. Men hon har inte varit supersmal nån gång. Andra katter som varit ute på "tour" har varit mycket smalare när de kommit hem.

Inte så vetenskapligt men ett exempel på knäpp katt. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka