Lilla Alice....

B

blissare

P1010066-1.jpg
mmm-jag har en liten-liten Alice hemma,hon bor i en kartong brevid min dotters säng...ett litet svart tacklamm 1 vecka gammal,som blivit bortstött av sin mor:cry: ,den var så svag i söndags kväll så jag hade inte hjärta att låta den vara kvar,förstog ju att hon inte skulle finnas kvar på måndag..orkade inte dia sin mor utan föll bara ihop..så väl hemma fick hon lammolact,en stor kartong med halm o hö i och värme,så idag ett dygn senare är den pigg och glad!!!!äter med god aptit ur flaskan!!!
min undran är,jag ger den efter det som står på paketet ..alltså var 6:te timma,fingervarmt..hon får 2 dl per gång..tycker ni det verkar ok???Alice är mitt första flasklamm..så jag vet inte riktigt..men magen funkar bra och hon verkar trivas gott..har blivit kompis med katten:love: så ni med kunskap..vad ska jag göra och hur har ni gjort..hur länge o allt de där???
Alice.jpg

Sv: Lilla Alice....

Bra jobbat, det kommer nog att gå bra - flaskmata den får du göra länge - men färre gånger per dygn när betessäsongen är igång.

Det bästa är väl att låta henne komma ut till sina artfränder så fort som möjligt om nu vädret tillåter - har hon varit inne i värmen så är det ju ingen hit att släppa ut henne i lagårn en rå o dragig dag.
Ju fortare du återanpassar henne ju bättre - en bortskämd lammunge är inte rolig när den forcerar alla staket och skiter i köket.

Fåruppfödarna här på Buke kan nog ge dig mer exakta tips ang matningen.

Tack för ditt svar!
Mina funderingar går väl så här att jag låter henne bo hos oss till tisdagen efter påsk(9 dagar) då får hon flytta in i flocken igen(flocken finns på mitt jobb)då kan jag ge henne med flaska 3 ggr om dagen..möjligtvis att hon får flytta hem över helgerna?:smirk: eller :crazy:

Ja,det tror jag iallafall,jag var ledig när dom kom...men dom bodde ju i egen box i 4-5 dagar,sedan öppnades det upp,jag hjälpte till å dia henne när hon var runt 3 dagar,ett par ggr om dagen och i söndags fick hon väl i sej 3 droppar ungefär så jag räknar med att hon har fått det.:crazy:

Hoppas det går bra med henne..Det kan vara lite trickigt att föda upp lamm på mjölkersättning. Finns det möjligheter, så köp färsk komjölk och sätt upp en lammbar åt henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka