cowgirl81

Trådstartare
Ni som har liljor som växer ute. In med bilder. Visar en som blommar nu. Vet dock inte vad det är för sort. Mvh Hanna

Sv: Liljor

Det där är en daglilja. Inte en lilja. Men visst - de är bägge fina blommor.

Dagliljan leder lite över liljan genom att bara ätlig.... :D Ett par sådana där vackra blommor överst på en fruktsallad - vackert och läckert.

LILJOR är en fantastisk njutning. I mitt förra liv var jag besatt....

som sagt är det en daglilja, jag gillar liljor förövrigt, har inte så mycket bilder dock.

Starfighter

Suncrest

Har ett par till men de har inte blommat än :)

Starfighter var fin -liknar stargazer - vad skiljer dem?

När du fått blommor på de andra så visar du väl oss? :love:

Har jag förresten berättat om väninnan som köpte en nedlagd handelsträdgård? Inte för växthusen och trädgården utan för husets läge. Säljarna var åderstigna och hade inte orkat ta hand om sin trädgård på måga år. det mesta var övervuxet och fullt med ogräs.

På garagenedfarten växte en stor grupp liljor. Med tanke på att det mesta av växter i trådgården var sådant som inte var de allra vanligaste eller enklaste var min nyfikenhet stor. En dag kom jag dit och skulle se om de börjat blomma och hittar - ingenting.

Mannen i huset hade kört ner allt vid nedfarten med åkgräsklippren. Jag grät nästan och muttrade ilsket. Han hade tagit bort pinnen som stod invid dem för att den var i vägen och kört över alltihop. Det var säkert 50 stänglar....

Jag räddade några större till andra delar av deras trädgård och ska nu i sommar ta reda på resten av de ynkliga rester som återstår.

Han var liiiiiite snopen när jag berättade att varje stängel var en lök och vilka priser det är på lite exklusivare liljelökar.....

Jo men alla lilje växter är välkommna i tråden :) Har en doftlilja också så väntar på att den ska blomma.

Inte min egen bild, lånad... :o

Min lilja Tango Cappuccino hade slagit ut igår!

tangocappuccino1.jpg

jag vet inte riktigt vad som skiljer dom, jag köpte en bunt med Stargazerlökar för ett par år sen men ingen tog sig :mad: Sen hittade jag denna som planta istället och valde den för att den liknade Stargazern, tror denna kan vara lite lägre möjligen, men blommorna är jättestora!

Såhär ser Suncresten ut iår :eek: alltså år två

Jag har blandat ihop lite vart jag har satt vilka sorter, men jag tror dom som kommit upp i år är Tango Cappucino och Olinda

Aha - så kan det ju vara - Stargazer är ju en skapligt hög sort.

Klart impad av din Suncrest!!! Gissar att du inte har tung lerjord som jag hade...suck....

Helt OT så döpte jag vid ID-kollen grannarnas surpriseföl, undan en ponny som htte Lilja, till Conetticut King. Vacker lilja även det....;)

:) Hur kan man föröka såna då. Ta fröer sen när den blommat färdigt eller.

Liljor är inte så enkla.
MEN trivs de så bildar de rikligt med sidolökar och blir fler och fler där de står.

Frösådd vet jag uppriktigt sagt inte någon som provat - går det? :confused:

De liljor som gör smålökar i bladvecken kan man föröka genom att norpa sådana minilökar. Det tar några år för dem att bli blomfärdiga men är värt besväret. Bäbisarna kan ju stå lite undanskymt under någon buske eller i trädgårdslandet medan de växer till sig.

(Ett litet tips för oss som gillar liljor.... Bakker är en fröfirma som skickar massor massor av kataloger om höstarna. Många är skeptiska till dem eftersom de alltid har erbjudanden typ - "köp lökar och få en fantastisk liten träpryl gratis". deras plantor vetjag inget positivt om men lökarna är bra.
De har inte sällan väldigt bra priser och också färdiga portioner med liljor. Jag har köpt liljor av dem och fått riktigt fina).

Alla lökväxter gillar att få lite gödning när de är under tillväxt. Glöm inte bort att vattna och sköta om när de blommat över också. Det är då de samlar kraft till nästa år prestationer!

Ingen som har vit krollilja som förökar sig??!! När jag var liten hade både mamma och mormor denna växt och jag har alltid tyckt SÅ mycket om den! Nu när jag har egen trädgård skulle jag så gärna vilja ha en egen, men de verkar i det närmaste omöjliga att få tag i "i handeln" - enda chansen verkar vara att man hittar någon som har och kan tänka sig att dela med sig.

(Mormors krollilja finns tyvärr ej kvar - och mamma fick inte heller med sig sin när de sålde huset...)

lite nya bilder på mina liljor :laugh:

Stora Suncresten

Olina i stökig rabatt

Tango cappucino (supernöjd med denna, kom upp lite förra året men tappade sen alla knoppar i år ser den jättefin ut tycker jag :) )

Ingen som har vit krollilja som förökar sig??!! När jag var liten hade både mamma och mormor denna växt och jag har alltid tyckt SÅ mycket om den! Nu när jag har egen trädgård skulle jag så gärna vilja ha en egen, men de verkar i det närmaste omöjliga att få tag i "i handeln" - enda chansen verkar vara att man hittar någon som har och kan tänka sig att dela med sig.

(Mormors krollilja finns tyvärr ej kvar - och mamma fick inte heller med sig sin när de sålde huset...)

Krollilja kan man gott så! De fröna är enkla att få att ta sig.
...fast det ju tar något år innan de börjar blomma. Jag sådde massor, men hann sälja gården innan den stora plätten med plantor kom i blomningsbar ålder....suck.

Så hittar du någon vit krollilja så försök få frön från den när den blommat ut.

annars kanske någon bukefalist kan skicka på posten??

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Någon som vet vilken växt detta är? Den har börjat växa i en oöppnad jordpåse som min syster köpt. Ingen av oss är särskilt bra på...
2
Svar
21
· Visningar
1 162
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar