Liknelser/avvikelse "klassiskt" vs Isisridning?

nowa

Trådstartare
Eftersom jag förjämnan lyckas hamna i diskusion med "vanliga" hästryttare (3-gångare) pga mitt arbete och vänskapskrets, ställer jag nu frågan:

Hur förklarar Ni för " de vanliga", skillnader vs likheter mellan ridstilarna?

Det här är vanliga kommentarer (ni har säkert hör dom förr):
Varför kan inte era hästar trava?
Det är ju bara att sitta tungt i sadeln...
Hästen går ju bara i grisepass, ägaren rider för dåligt (4-takt trav)

En "vanlig" ryttare fick möjligheten att prova en isis, eftersom denna "vanliga" ryttaren kom med smarta kommentarer varpå isisryttaren ställde sin häst till förfogande för en provtur. Då "vanliga" ryttaren inte kunde få hästen att gå i trav utan red lätt i tölt, var hästen för dålig och borde tränas bättre..

Ja, jag kan fortsätta men ni förstår säkert vart jag vill komma.

Missförstå mig nu inte "alla vanliga" ryttare, jag är inte ute efter påhopp och elakheter. Jag vill bara få konkreta tips på hur man kan föra en bra dialog och kunna förklara på ett bra sätt liknelser vs skillander så att missförstånd, från båda parter, kan minimeras...:bow:

Sv: Liknelser/avvikelse "klassiskt" vs Isisridning?

Lätt:D

Islandshästar rider man inte bara i skritt, trav & galopp utan även i tölt och ibland flygande pass. Naturligtvis är det svårare att rida fem gångarter än tre:devil:

Du måste ha känsla för att rida islandshäst -det räcker inte med teknik som på tregångare:devil:

Men islandshästar är ju jättelätta att rida/åka med på turridning:eek:

Äsch, jag kunde inte låta bli:o

tiihii... Jo så långt kan ju jag oxå förklara mig.. men det blir aaaltid samma svar.. -ni tror ni är så märkvärdiga, ni med islandshästar.. Varför skulle era hästar vara svårare än våra, vet du igentligen hur svårt det är att rida? ni som rider islandshästar gör det för att ni inte klarar av dom andra hästarna..

O där står jag o fumlar med orden.. jaaa aa.. det är svårt att rida dressyr o så en lite invecklad förklaring med att gångarterna inte ligger så enkelt som på en 3-gångare, att andra gångarter kan gå in och störa en gångart så den blir oren (vilket är helt obegripligt för den här stackars "vanliga" ryttaren)

Kom på en annan som oxå fick chans att prova en bra isis, som inte heller fick till det.. Men ändå ger dom sig inte, det är bara pensionärsridning med isisar eller den här är bättre.. vilken handikappad som helst kan rida isis.. ASG! känn på den du...:rofl:

Äh, strunta i att förklara för de stackars svagbegåvade:bump:

:banana:
Katjing! Där har du en poäng faktiskt :bow:

Eftersom jag förjämnan lyckas hamna i diskusion med "vanliga" hästryttare (3-gångare) pga mitt arbete och vänskapskrets, ställer jag nu frågan:

Det här är vanliga kommentarer (ni har säkert hör dom förr):
Varför kan inte era hästar trava?
Det är ju bara att sitta tungt i sadeln...
Hästen går ju bara i grisepass, ägaren rider för dåligt (4-takt trav)

En "vanlig" ryttare fick möjligheten att prova en isis, eftersom denna "vanliga" ryttaren kom med smarta kommentarer varpå isisryttaren ställde sin häst till förfogande för en provtur. Då "vanliga" ryttaren inte kunde få hästen att gå i trav utan red lätt i tölt, var hästen för dålig och borde tränas bättre..

Ja, jag kan fortsätta men ni förstår säkert vart jag vill komma.

Missförstå mig nu inte "alla vanliga" ryttare, jag är inte ute efter påhopp och elakheter. Jag vill bara få konkreta tips på hur man kan föra en bra dialog och kunna förklara på ett bra sätt liknelser vs skillander så att missförstånd, från båda parter, kan minimeras...:bow:

Eller rider lätt i grisepassen :cool:, händer varje gång en kompis ska rida min. Men hon är jätteduktig i dressyr så hon får fortsätta. Galoppen är ju ren i alla fall.

Jag har gett upp:D

När jag förklarade för en storhästryttare att jag ridit in min isishäst(detta pratades om för 2 år sedan alltså) och jag var så stolt att gjort grunderna själv isllafall. Fick då till svar att.. Tja men det är väl inge svårt att rida in en islandshäst?! det är väl bara att hoppa upp och åka häst?! dom är ju så snälla.:eek::rofl:

Vad svarar man på nått sånt??

Hade god lust å släpa henne till min häst och säga hoppa upp och ÅK häst du:cool:

Jag som har varit storhästryttare i 20 år innan jag skaffade isis hade aldrig dessa fördomar om rasen innan!

Jag har dock aldrig hört att folk sagt till mig att de inte kan trava och galoppera men däremot att de är så snälla och passar böst att lulla runt i skogen med bara.

Nu gämför jag bara med min isis.. men hon är det inge skillnad med att rida än vad det var med mitt sv hbl jag hade innan. Skillnaden är att på ett ridpass nu kan jag slänga in nått varv här och där tölt ist för trav=)
Hon travar, skrittar och galopperar lika bra som hbl.

Jag brukar säga så här till okunnigt folk,, min häst är som vilken ponny som helst att rida.. skillnaden är att denna ponny kan tölta också.:D

Kära nån då... när jag hade nått till svår klass i dressyr, tagit silvermärket och måste köpa en egen stor häst för att kunna fortsätta framåt i dressyrvärlden tänkte jag att jag skulle prova något nytt och annorlunda och tog en turridningsritt på islandshäst. Var helt fast. Och efter över 20 år är jag glad islandshästen klarar ren trav, sluta och öppna och några bra steg ren tölt :p

Och efter över 20 år är jag glad islandshästen klarar ren trav, sluta och öppna och några bra steg ren tölt :p

:bow::laugh: Förutom att jag inte fått till tölten med min femgångare ännu...

Till TS: jag råkar dels inte ut för sådana kommentarer, kanske inte träffar den typen av ryttare, men jag har i stort sett slutat bry mig om andra kommentarer och frågor och lägger inte ner så mycket tid på att förklara. Vad jag råkar på är att bara för att jag äger en isis så känner jag till alla som sysslar med isisar, har aldrig ridit andra hästar och min dressyrsadel (mycket uppenbart en dressyrsadel) är en islandshästsadel osv.

Däremot längtar jag ibland efter en större häst som inte är lika känslig för mina obalanser och som bara har tre rena gångarter att hålla reda på, men det är bara för att jag brister i ryttarförmåga och känsla, inte för att jag inte gillar rasen! Lyckokänslan när min isis söker framåt nedåt, gör en bra öppna eller fattar en ren galopp slår det mesta!

Man får väl citera Ingemar Stenmarks klassiska svar till en journalist:

"Det är int´så lätt att förklara för en som int´begrip´!"

Haha, :D håller med föregående:bow:

Kopur: Asgarvar! Heja Stenmark... härlig kommentar...

Mooch: Jag arbetar med hästar (alla typer) och stöter på folk i hästvärlden 8 timmar om dagen. Jag har under en del perioder försökt förklara, en del perioder hålla tyst. Men när dessa försöker sig på isisarna då börjar det bli lite jobbigt asså.. men.. jag ska verkligen försöka en gång för alla att kliva tillbaka och vara passiv, tror det är det enklaste..

Jag känner som du, vill inte byta hästras, vill ta möjligheten att förfina min egen ridning vilket i dagsläget känns lättare att göra på en 3-gångare. Jag har den möjligheten i mitt arbete, så jag tror jag ska ta chansen nu i sommar faktiskt:bump:

Jag har många gånger funderat över varför "avvikande" ridstilar (western, isisar, akademiskt) hamnar lite på utkanten, ses lite som.. ja.. jag vet inte hur jag ska förklara, hoppas ni förstår.. Vem säger att den klassiska dressyren är den "rätte" eller hoppning? Jag ställer frågan fritt att spekulera. Alla har rätt att tycka eller tro som dom vill ....

Äh, strunta i att förklara för de stackars svagbegåvade:bump:

Ja, men faktiskt. Varför ens bry sig? Har så många gånger försök att förklara och disskuterat konstiga fördommar om just islandshästen. Det handlar just om okunskap och jag tycker snarare synd om de som är så inskrända på att "såhär är det, bla bla bla.."

... alla kan rida en islandshäst... islandshästar blir aldrig rädda... islandshästar kan inte galoppera... islandshästar kan man bara banka på sidorna och så töltar den... jada jada osv...

Hur tänker folk egentligen?

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 724
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30