Lika skarpt som D ring?!?

W

Willgott05

Hej! Nu behöver jag en väldans massa hjälp!
Jag är ute efter ett D rings bett som är 3 delat i stl 12,5 utan koppar, då min häst inte tål koppar. Men det verkar vara omöjligt att få tag i något sådant bett, letat över allt både nya o begagnade. Det finns ju Sprengers men de är ju så himla dyra. Jag känner att jag inte kan lägga ut 1,200 kr på ett bett. Så nu kommer frågan: Finns det några bett som är ungefär lika skarpa, lite skapare än ett D rings bett? Jag är inte ute efter något Eggbett då han redan rids på ett sådant. Anledningen till att jag letar efter ett D rings bett är att han blir lite stark i hoppningen o terrängen(fälttävlansryttare) min häst och jag fick låna ett D rings bett o det gick han jättebra på! Jag funderade på ett Kwiblewick? Är det ungefär lika skarpt som ett D rings bett eller är det närmre Pelhammet? För baby pelham blev ingen reaktion alls på :O! Och innnan ni börjar tjaffsa, jag vet att ett D bett inte har Hävstångseffekt! Snälla försök hjälpa mig att lösa detta! Och jag har inte tid att vänta till den 5 oktober när Hööks släpper sitt nya D bett.
Tacksam om ni hjälper mig så fort som möjligt! ;)

Sv: Lika skarpt som D ring?!?

Varför göra en ny tråd när du redan har gjort en som du fått svar i? :crazy:

Ett jaktkandar är ett stångbett med hävstångseffekt som dels inverkar under hakan, i munnen och bakom nacken. Det är förvånansvärt många hästar som trivs på jaktkandar, så du kan ju testa och se vad han tycker.

Kom dock ihåg att iom att det är ett stångbett ska det vara rakt (inte delat). Sen om du vill ha med eller utan tungfrihet är bara att testa sig fram på hästen.

Full-cheek? Det har samma "ledande" effekt i sidled som D-ringar.

Hade D-bettet du lånade annan mundel eller var i en annan storlek än ditt vanliga? Isf ligger nog den skarpare effekten däri, och inte i ringarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Equilina
·
Utrustning Råkade köpa på mig ett baucher bett idag :angel: Letade efter något som skulle vara stadigt för hästen, och vara godkänt i dressyr...
Svar
2
· Visningar
2 861
W
Utrustning Hej! Jag behöver eran hjälp nu känner jag. Har kollat runt över allt i princip efter ett 3 delat D rings bett i stl 12,5. Dock ska det...
Svar
13
· Visningar
1 841
Senast: Willgott05
·
Utrustning Hejhopp! Fick i somras hem en 5-årig ouppfostrad irländare som äälskar att hoppa, nästan lite för mycket... :D Rider honom idag på...
Svar
9
· Visningar
1 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka