Liite lös i magen

J

javill

Mitt dräktiga sto är lite lös i magen. Det är bollar som kommer ut men, inte så hårda som de brukar vara.
Hon har fri tillgång på hösilage och går på lösdrift med lite bete kvar. Kan inte skicka in hösilaget till analys förrän nästa vecka. Men, förra året var det mycket höga värden, bonden trodde på lite lägre värden i år pga "mer gräs och mindre klöver".

Hon får också lite havre och fibergi fast bara ca 0,5 kg per dag. Detta för att vänja in för eventuellt ökad kraftfodergiva längre fram i dräktigheten, beroende på höanalys. Hon är i månad 8 nu. Har inte haft något dräktigt sto förut och är livrädd för att hon ska falla ur eller bli mer lös i magen. Nu är hon rund och fin och fint musklad. Pga att både hon och jag varit skadade så står hon på vintervila nu. Ska börja skrittas nästa vecka mest för kondisens skull.

Kan jag ge henne något för att bota lösheten? Hon har också fri tillgång till havrehalm men, den rör hon inte. Någon sa morötter, kan det vara något?
 
Morötter löser väl ännu mer?

Ringde veterinär idag om min hästs lösa mage, och hon rekommenderade 2 paket bakjäst om dagen i en månad.
 
Tur jag kollade här då innan jag lydde det rådet. :smirk: Bakjäst säger du? Ska det vara färsk eller går det bra med sån torrjäst?
 
Ett spätt ensilage med lite hög vattenhalt kan göra hästarna lite lösa i magen utan att det är nån större fara. Är det fortfarande bollar och hästen är rund, glad och pigg skulle jag inte oroa mig. Blir det smetigt, som koskit, kanske du ska försöka få i henne lite halm/hö. Tänk på sommarbetesmage, det blir ju lite lösare och grönare när de lever på spätt gräs.

/
 
Varför ska man ha ensilaget på ett spett? Och inte stavar han rätt heller...vad dumt det blir om man är lite trög..
 
Det vet jag faktiskt inte... :confused: I min värld betyder "jäst" färsk jäst annars säger man "torrjäst" (är det gäller bakning i alla fall).
 
Men kära nån då! Tro mig, du har stavat rätt från början! Det heter "spätt gräs" o inte spett eller spädt... Ett spett ska väl i alla fall ensilaget inte vara uppträtt på? Inte gräset heller... Nu blir det lite utstpätt, men fortsätt du stava så blir det rätt!
 
Jag tror också som Henrik sa att du kan låta det vara, LITE lösa i magen är ju ingen fara.

Vill du ändå prova med jäst så finns det ju lite olika produkter till häst med jästkultur, har inte själv provat men de som har har varit nöjda, de är just för balansen i magen. Kanske är dessa billigare och enklare både att fodra med och att få i hästen.. Vet inte , men kolla upp priserna innan du tömmer matvarubutioken vet ja :)
 
Jag har alltid kraffts b-vitamin hemma som jag ger vid foderbyte och om någon häst skulle bli lös i magen någon gång. Fungerar bra tycker jag, har sällan hästar med lös mage, men det händer ibland när det är stora temperaturskillnader från dag till dag.

/M
 
Mitt sto var liiite lös i magen som din nu här i höst/tidig vinter. Det var så att det kom kanske 1/2-1 dl vätska antingen innan eller efter bollarna kommit ut. Bollarna var helt normala i konsistens o färg. (fräscht vi diskuterar.. :D )

Jag valde ändå att göra något åt detta, hon fick en kur med loppfrön(psylliumfrön). Två gånger gjorde jag detta, tog lite mesigt lite i början, och inte varje dag. Nu har hon varit bra i magen i snart 1 vecka. Då ska jag börja introducera hennes älskade morötter igen! :D Stackarn har inte fått nåt smaskens på länge..

Men jag kan rekommendera dig psylliumfröna, du köper dem på en stor ICA affär, eller på hälsokostaffären.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 440
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej Har ett sto som är mycket lös i sin mage upptäckte det när jag skulle mocka det gick knappt att få upp det. Är som Ko-Blaffe eftekt...
Svar
7
· Visningar
781
Senast: annie_cool
·
Foder & Strö Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt. Socker och energi låg ok, men proteinet var mer...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp