Liiite halt, men inga symptom??

E

Egonson

Jag har ett litet dilemma..

I söndags när jag skulle hämta in hästen från hagen, trampade hon i en grop och vred antagligen, vad jag såg, till hoven litet vid kotan
på vänster fram (hagen är väldigt gropig av stelfrusen lera på vissa ställen).
Först märktes ingenting på henne, men sedan efter ca 20 minuter var hon lite ovillig att gå. Visiterade hela benet och hoven noggrant, ingen värme, ingen puls, inga tecken på smärta.
La på liniment och lindade som stöd, sedan fick hon gå ut i hagen.

I måndags syntes det ingenting, kändes ingenting heller. Ingen värme, svullnad, puls eller någon sorts reaktion när jag "klämde" på benet.
Hon gick som vanlgigt på rakt spår och vände lätt på framdelen åt vänster. Men när jag vände henne åt höger ville hon inte riktigt vara med, hon tyckte inte om att stödja/"snurra" på vänster fram som annars blir i vändningen. Där markerade hon alltså litet.

I går var det samma sak. Ingen smärta, svullnad, puls eller annat. Kände igenom väldigt noga då också. Det var bara det där med att vända lite snävare på vänster fram som hon markerade lite på.
Lindade över natten då.

Samma sak idag igen, visar ingenting.
Något bättre har hon faktiskt blivit trots allt (markerar inte lika mycket). Lite "stapplig" på vänster fram i snäv vändning är hon fortfarande.

Hur hade ni gjort? Vi har iaf bestämd att hon får vila veckan ut (till söndag). Promenera henne eller bara låta henne vila?
Det är ju väldigt fruset och stenhårt i marken på vägarna här så det kanske inte är någon större hit..?

Hon har ju inga symptom som tyder på någon större skada, hon reagerar knappt alls hur hårt man än nyper/klämmer på benet eller hoven.
Ingen onormal värme eller puls. Inte allmänpåverkad alls.
Behövs veterinär, eller vågar man låta henne vila och avvakta fram till helgen?? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liiite halt, men inga symptom??

Låter som hon har vrickat till sig, men bara som en liten vrickning..hade nog promenart lite så hon håkller igång blodcirkulation o så..(med förutsättning att det är på plan mark, ingen ojämn väg)om hon inte blivit bättre till på söndag hade jag nog ringt vet. Men om du vill ringa vet. innan ska du göra dt givetvis..mans ka gå på magkänslan..;)Hopas hon blir batr igen!

Det gör det, va? (låter som liten vrickning alltså). Tycker det låter ganska troligt med.
Ja, magkänslan säger iofs promenera..
På rakt spår, på jämn mark självklart..
Är samtidigt rädd att göra saken värre än den är. Men det kan väl inte vara värre att promenera än att släppa henne i den knöggliga hagen hon går i om dagarna..
Jag får se i morgon. Är det inget förändring till det värre, blir det nog liten promenad för att se hur det står till.

(hela hagen är ju inte knögglig, men pållarna ska förstås prompt gå just där det är som värst, trots att finns fin plattmark att välja på också :crazy: )

Jag tycker det låter så, ja..
Jag vet..dom ska ju alltid gå där det är som värst..ehhe..känner igen det..

Nej, det får bli veterinären ikväll eller i morgon i alla fall.
Hon är fortfarande stapplig och verkar öm när hon går. Och jag blir så orolig när jag inte vet vad det är :eek:

Idag var hon nämligen varm på hoven och det var hon ju inte igår.
Dock fortfarande inte öm när jag visiterade, men varm.. Ingen feber, 37,5.
Så jag tänkte att det var bättre att ta reda på ordentligt istf att gissa..

Kan distriktaren se om det är t.ex. sömtryck, eller kanske en hovböld i antågande?
Har ju ingen visitertång, så jag har inte kunnat klämma på själva hoven.

Där ryker sparpengarna, men vad gör man inte för sin bästa vän!

Senast ändrad av en moderator:

Min häst var precis som din , samma historia. Jag tog ut vet idag och vid böjprov var han redigt halt i kotleden så nu blir det smärtstillande och vila. Helst boxvila men det kan vi bara glömma, så det blir den snällaste hagen och ensam i lugn och ro.

En lite vrickning? :eek: Brukar väl bli en si så där 6 månaders konvalicens på en sån liten bagatell.. :smirk:

Min häst har minsann vrickat sig i hagen..eller det kanske är FEL ordval då..knickat til sig..od et har minsann gått över på en vecka eller två..inte mer..så det är nog olika..Men det e klart..det beror ju helt på..precis som med oss människor..

Ja det är klart det är olika. Men en vrickning (eller vad det nu är) kan samtidigt gå över i något allvarligt, därför vill jag kolla upp det.

Ringde f.ö i morse, berättade hur det var precis i detalj.
Då sa vet. att det lät precis som sömtryck :confused: och att vi skulle ta bort sömmen på "utsatta" delar av hoven, ev ta av skorna helt fram, och avvakta några dagar för att se om det blev bättre.
Annars skulle vi ringa igen så kommer dom ut..
Det sa hon iom att hästen inte är jättevarm och inte har någon puls i hoven, och att hon "bara" markerar inte är sådär akut halt.

Så det blir att ta ut hovis idag så får han se vad han tror om det.
Gaah så krångligt det blev nu då. Ännu mer orolig ju :crazy:

Det kanske är sömtryck, och det är ju inte så bra det heller precis.
Sömtryck tänker jag genast hovböld.
Har varit med om det innan på pållan, men då var det en pinne som kilat in sig jämte strålen och det var inte så trevligt där då (det STANK :eek: ) och hon hade jätteont stackarn :cry:

Hoppas att det inte blir något större problem av saken!*håller tummarna*

Hoppas jag också.
Hovslagaren kommer nu ikväll så jag ska snart åka till stallet..
Är det sömtryck, hoppas då att vi får väck den i tid så att det inte samlas bakterier där i.. Aj, det blir onödigt ont!

Álin skrev:
Hoppas jag också.
Hovslagaren kommer nu ikväll så jag ska snart åka till stallet..
Är det sömtryck, hoppas då att vi får väck den i tid så att det inte samlas bakterier där i.. Aj, det blir onödigt ont!
Min erfarenhet av sömtryck är att när man flyttar sömmen så går det över ganska snart..

Ja, jag hoppas att det är så den här gången med.

Nu har hovis iaf varit och tagit bort sömmen som kan orsakat trycket.
Får se i morgon om hon är bättre då, svårt att "provgå" med henne i mörkret så hon får stå inne en natt först.
Han hade i något blått/lila mojs i sömhålet och runt om också, något bakteriedödande visst.. HOPPAS hon är något bättre i morgon.

Hon är bättre idag!! :bump:
Det var nog den där sömmen trots allt. Lite öm i hoven fortfarande, men mycket bättre än igår.

Álin skrev:
Hon är bättre idag!! :bump:
Det var nog den där sömmen trots allt. Lite öm i hoven fortfarande, men mycket bättre än igår.
Lycko dig , jag hade hellre tagit ett sömtryck än den här vrickningen :devil:

Ja, om man ska välja mellan pest eller kolera blir det nog sömtryck (lät konstigt, men du fattar nog.. :D )
Slapp boxvila. Jippi!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka