Liggtid på hö?????

Ia*

Trådstartare
Jag har någon gång hört att man inte ska använda nyskördat hö fören det har legat i tre månader. Snälla, kan någon dementera eller bekräfta detta???
Tacksam för svar för vi har nästan slut på fjolårets hö... :confused:

Sv: Liggtid på hö?????

jag dementerar, det är bara att köra på, en del vill ha invänjning, men går hästarna på gräs nu så är det inge fara....3 månader??? har jag aldrig hört...jag kör årets hö nu.

Det har jag också "alltid" hört.,. men jag vet inte riktigt varför, men förr sa man alltid att det bästa var att ge hästarna fjolårshöet som blivit över, och mata de andra kreaturen med nytt hö...

Någon som vet varför???

Nä, har jag aldrig hört. Mina äter årets hö och har inte mått dåligt av det.

Däremot ska hösilage stå x antal månader innan det fodras med.

ett antal månader?? några veckor så ensileringsprocessen har kommit igång.....

En månad eller två har jag hört för torrt hösilage, men jag vet inte, jag fodrar inte med hösilage.

Är hösilaget tillräckligt torrt kommer ingen ensileringsprocess igång oavsett hur länge man låter det stå....

jag har aldrig hört att man ska vänta heller, jag har använt nyskördat hö om hästarna behövt stå inne någon natt.

Havre ska ligga i tre månader men hö i 3 veckor, vad jag har fått lära mig i varje fall.
Jag tror att det är någon syra som ska ut :confused: Jag väntar i vilket fall.....

Jag har bara hört att det gäller havre.

Jag är glad. Jag FICK 4 häst släp med fint hö i går
De hade fått så mycke så de kunde inte ta vara på allt.

det beror väl lite på hurdan torken varit ute, på skulltork ska det ju ligga några veckor så det sista torkas ur....men nu i år lär det ju inte varit problem att få det torrt på backen....

Har fått lära mig av gammal hästkarl att när plasten sjunker ihop igen på hösilage balarna så är det bara att använda dem (balarna blir ju "uppblåsta" bubbliga när de är nya) Ju torrare det är ju snabbar kan man använda det.

Också hört detta, men vi har då oxå gett våra nyskördat, och det har då gått så bra så :)

Däremot är det farligt at ge nyskördad havre!!!!

Anledningen till at man ska vänta i 3 månader är enligt vad jag fått lära mig smörblommorna. Ranunkelväxter dit smörblommorna hör är ju giftiga (iallafall i störe mängder) och det lär ta 3 månader för giftet att försvinna. Jag vet inte om det stämmer men det är vad jag fått lära mig.

Senast ändrad:

det där med havren är också gammalt, förr la man havren på tork och då tog det lång tid innan den torkade, numera finns "havretorkar" och havren torkas snabbare...det är nåt ämne ( jag kommer inte ihåg vad) som torkas ur havren....

Jag vet inte riktigt, men att äta havre direkt från en åker är iaf inte bra, det var då en häst jag vet som blev riiiiktigt dålig av det...men det är väl klart det är lite skillnad på sån som står på åkern och nysk.rdad

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama