black_darling

Trådstartare
Hello!
Jag tänkte höra med er hur ni sköter era ligghallar, vad ni har för underlag mm. Hur ofta tömmer ni den helt och fyller på nytt? (förutsatt att det är en bädd) Anledningen till frågan beror på ägaren av stallet där min häst står på lösdrift. Vi har lite delade meningar i hur ligghallen skall skötas. Tips?

Sv: Ligghall

Sköter som en box med bädd, men det beror ju på storlek och antalet hästar också, lite mer accepterar man än i en box, där hästen inte kan välja någon annan stans.

Mockar även hagen där det behövs.

Hur vill du ha det?

Vi har ingen ligghall, utan bara två vindskydd varav det ena är djupare (de går inte på lösdrift)
I det djupa är det sandunderlag, som vi mockar när det behövs, kisset sjunker ju ner;)

Vi har 15 hästar som har tillgång till en ligghall dimensionerad för det dubbla.
Vi lägger in ca 1 storbal i veckan, och kör ut allt med traktorn på våren.
Mockar inget alls.

Jag blev lite paff när ägar sa att det aldrig mockades ut ur ligghallen. Tänkte att han kunde skrapa bort översta lagret med traktorskopan, men det ville inte han. Så nu mockar jag och en kompis som har sin häst där oxå för hand (tar bara bort bajset) Sen kärrar vi in halm varje helg ca 4 STORA kärr. Har märkt att hästarna äter upp mycket av halmen även fast dom har fri tillgång på hö.

Det låter som en vettig lösning, men någon gång måste de ju ta ut allt!

Vi har en stor liggahall där halva är jord/sand underlag och själva liggdelen är betongjuten och där lägger vi en massa halm.

Den mockas varje dag, då allt bajs/kiss och smutsig halm tas ut.
Jag tycker att det är jätteviktigt att det alltid är fräscht och fint
i hallen. De ska ju ligga och sova där, då måste det vara snyggt
och rent! Jag vill också att det alltid är rikligt med halm eftersom det
är hård betong under.

Om det regnar/blåser mycket får de hö inomhus. Annars körs det ut morgonhö till ett ställe, ca 600m från stallet, lunch hö till ett annat ca 300 m från stallet, och kvällshö i foderhäckar utanför ligghallen.
Om det delas upp vet jag inte var det läggs ut..

Vad för problem har du med stallägaren?:)

//Gilly

Vi har 15 hästar som har tillgång till en ligghall dimensionerad för det dubbla.
Vi lägger in ca 1 storbal i veckan, och kör ut allt med traktorn på våren.
Mockar inget alls.

Låter som en bra lösning. Men det måste gå åt enorma mängder kalk innan ni strör upp första gången efter utmockningen.

Brukar ni även strö kalk eller stalosan mellan varven eller låter ni det bara ligga?

Faktiskt så kalkas det inte alls, fungerar bra ändå.
Efter nån månad så brinner bädden, höjden brukar inte bli mer än nån halvmeter, oberoende på hur mycket halm man fått använda.

Jag anser det viktigt att ha just permanentbädd vid utedrift. Då har de en varm liggplats, till skillnad mot några bekanta, som har sand i sina ligghallar!
Och har man inte permanentbädd spelar det ingen roll hu mycket man halmar, det blir ändå inte samma mjuka fina bädd.
Ytterligare en fördel är att en stadig permanentbädd gör så att de inte halkar, när de rivstartar.

Faktiskt så kalkas det inte alls, fungerar bra ändå.
Efter nån månad så brinner bädden, höjden brukar inte bli mer än nån halvmeter, oberoende på hur mycket halm man fått använda.

Jag anser det viktigt att ha just permanentbädd vid utedrift. Då har de en varm liggplats, till skillnad mot några bekanta, som har sand i sina ligghallar!
Och har man inte permanentbädd spelar det ingen roll hu mycket man halmar, det blir ändå inte samma mjuka fina bädd.
Ytterligare en fördel är att en stadig permanentbädd gör så att de inte halkar, när de rivstartar.

Tänkte mer på amoniakångorna men de blir kanske inga sådanan eftersom det är så stort och att det är så luftigt.

Men håller med om att de måste ha det varmt och skönt att ligga och halkfritt. Annars kan det hända olyckor.

Vi har permanentbädd som mockas 2 ggr i veckan (skitarna bara) och halmas då med mera ny halm. Varmt å gött!

Han tycker vi är så fjompig med hästarna, men det handlar ju inte bara om överlevnad utan även om livskvaliteé. Men nu fixar vi underhållet av ligghallen själva. Då slipper vi tjata..

Tänkte mer på amoniakångorna men de blir kanske inga sådanan eftersom det är så stort och att det är så luftigt.

Det är vanligt med jordgolv i de större där man har använt äldre lador. Då binder jorden ammoniaken bra.

I ena ligghallen har vi betonggolv och där strör vi med spån. Där mockar vi dagligen bort både kiss och bajs. Spån fylls på vid behov.

I andra ligghallen har vi jordgolv och där strör vi med halm. Där mockar vi bort bajset varje dag och fyller på halm vid behov. Halmbädden körs ut vid behov med traktor, max en gång per år.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka