Liggande kastrering på torsdag

T

thorri

Hjälp, snälla... :bow: Har nu bokat tid för kastrering av min nya 5-åriga hingst. Det blir liggande, sövd på klinik pga årstiden och för att minimera riskerna. Han ska tas hem redan samma eftermiddag, till mig och sitt nya hem. Känns som att det blir väldigt mycket för den stackarn på en och samma gång... :cry: Hur är det med hans "hingstighet? Hur mycket försvinner vanligen direkt efter ingreppet? När kan han släppas ihop med sin nya flock (bara valacker)? :confused:

Sv: Liggande kastrering på torsdag

nu e inte jag nån expert... men är det inte smartare att det får läka i några dagar där han bor nu? Hästen är ju van vid bakterierna där... om han flyttas när han dessutom förmodligen är lite extra känsligt så är det väl som bäddat för infektion :(

lycka till iaf !!! :D kul med ny pålle!!!!

Nu är det gjort... Han kom hem till mig tillsammans med sin 2-åriga kompis, båda lika nykastrerade. De står i boxarna intill varandra, ska stå på boxvila i 5 dagar och promeneras 10 min/dag. 2-åringen är hur cool som helst efter ingreppet medan min prins är väääldigt mycket hingt fortfarande. :smirk: De gick på lösdrift innan så vet. tyckte att detta var den bästa lösningen; dvs att ta hem till nya stället direkt efter kastrationen. Boxarna är virconade och allt är skinande rent. Men det känns så hemskt att de ska stå inne så länge! Längtar tills på tisdag när han får gå ut i liten hage, till att börja med.

Får man vara så fräck att fråga vad en liggande kastration på klinik kostar... :o

2900 plus moms. Tur att de skickar faktura (långt kvar till löning :smirk: ).

Min kompis kastrerade sin 3-åring nu förra veckan men vetrinären sa att han skulle gå ute dygnet runt den första tiden tills det hade läkt ordentligt, det var bättre för dom att röra sig mycket och infektionrisken skulle vara mindre ute...

Hmmm, 5 dgr i box?? har jag aldrig varit med om..varken vid stående eller speciellt inte vid liggande...hästarna skall ju röra på sig så mycket som möjligt så att det inte gror igen , och vid liggande är ju såret ihopsytt förutom en liten ficka...

Vad det gäller hingstighet och när den försvinner så är det väldigt olika från häst till häst, en del blir valacker direkt, andra blir det "aldrig"

Jag betalade lite mer än 4500:- för liggande kastrering på klinik, men jag bor i norrland så det kanske spelar in?

Jag har också hört att de skall röra sig mycke. Skall kastrera min 2 åring i september. Då kommer han från betet.
Det tar några dagar innan hingstig heten försvinner.

Min häst skulle inte ha boxvila efter kastreringen, han skulle gå i hage och motioneras ca 40 min/dag

På vår klinik är det också boxvila som gäller efter liggande kastrering. Vet inte vad det beror på, men har märkt att det tydligen skiljer sig åt från andra kliniker.

När jag kastrerade min 4-åringa ligganda nu i vår, fick jag besked om at ha han i boksen 14 dagar!!!! Men det blev det inget av nej;) Lagade en liten hage utpå gräsmattan istället där han fick gå under tilsyn, så han inte sprattlade för mycket. Eftersom det var före insekt-sesongen var det jo nästan "renare" ute¨. Gick förresten väldigt bra!

*lånar knapp*

Var går gränsen för liggande el. stående kastrering? Är det bara vädret som spelar in, eller tar man med hingstens ålder i beräkningen?

Det beror på att det är olika sätt dom behandlas på efteråt. En del syr igen med dräneringsrör och det är då de inte får röra sig för mycket de första dagarna. Det vanligaste är nog att de släpps lösa och ska röra sig mycket.

det är mindre infektionsrisk vid liggande.
(speciellt nu denna årstid)

det kostaca 4500 att kastrera min liggande på klinik.
Min fick inte order om boxvila, utan skulle ut varje dag och på promenad varje dag i skritt för o röra på sig.
Tipset var att inte sätta i ngn flock medans läkningen skulle ske.

Min var inte hingstig som hingst men blev superhingstig efter kastreringen!! Hormonerna ploppade upp då. Detta varade i flera månader men gick succesivt ner hela tiden!! Det va mest bara att han skrek sista tiden.

Men efter ca 4 månader kunde jag släppa ihop honom med mitt sto och dom är världens kompisar! (han gick med hingstar innan kastreringen)

Framförallt äldre varmblodstravare har en större risk för tarmframfall om man inte kastrerar ligande under narkos (eg betäckt funikel), samtidigt innebär narkosen alltid en relativt stor risk på häst (såg nyligen en siffra på 1% dödlighet)
PL

Liggande på klinik innebär vanligtvis att man även syr igen såret, då får hästarna inte röra sig för häftigt för då kan såret gå upp. Jag betalade över 5000:- för detta hos ATG Romme för tre år sen. Kastrerade hemma i våras, då visserligen stående=lite bökigare för veterinären, gick på 2000:- och hästen fick gå ut i hagen efter några dagar. Det går även att lägga omkull dom hemma också men det är då under lokalbedövning, blir lättare för veterinären, men kräver fler medhjälpare. Det är dock endast på klinik som man kan sy ihop efteråt, pga infektionsrisken.
Tycker för övrigt att det är lite läskigt med kastreringar, tror aldrig att jag vänjer mig helt.
Förstår nog "gubben" som inte vill tänka på det ens!!! :eek:

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 851
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 612
Senast: Varmblod90
·
O
Katthälsa Hej! Jag har en 1-årig honkatt som kastrerades för ungefär en månad sedan. I tisdags när jag kom hem efter att ha varit borta i nästan...
Svar
2
· Visningar
2 649
Senast: Orbizon
·
M
Hästvård Hej alla hästvänner! BEHÖVER HJÄLP! :eek: Jag får snart hem min två åriga halvblodshingst (tre i maj). Han står just nu på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix