Liggande kastrering hemma?

A

amanin

DV kommer imorgon och kastrerar lillkillen. Har aldrig kastrerat någon häst tidigare, men så vitt jag vet brukar det väl vara stående kastrering som är vanligast när man gör det hemma? Men vet. pratade om att det ev. blir liggande kastrering och jag undrar nu om det är någon som har erfarenhet av att man gör detta hemma? Hur går det till? Vad är skillnaden? Är jättenervös och blir lite orolig efterssom jag bara sett hur en stående kastrering går till:crazy:

Sv: Liggande kastrering hemma?

ingen???

.......

Har kastrerat liggande hemma och det är väldigt odramatiskt så du behöver inte vara orolig.Hästen får lugnande, lägger sig och "sover" under ingreppet. Efteråt får man vara litet försiktig så att de får vakna till i en box och inte går ut i hagen till de andra eftersom han kommer att vara litet groggy och lätt kan skada sig.Lycka till!;)

Jag brukar alltid ha liggande kastrering på mina hästar, mest eftersom min veterinär använder sig av den metoden och det fungerar jättebra. Vi brukar vara på en gräsmatta så hästen ligger bekvämt, det behövs 2 halmbalar som man pallar upp runt hästen. Det måste också vara 2 medhjälpare eftersom man ska dra upp hästen på rygg sedan den lagt sig ner. Jag vet ju inte hur stor din häst är?

Det som kan bli ett problem är när hästen reser sig upp, den är då fortfarande vinglig och man ska helst ha en longerlina så att man kan hålla sig undan, så att man slipper få en häst över sig.

Lycka till, det blir säkert inga problem!

Jag har haft både liggande och stående kastreringar på mina hästar beroende på att jag haft olika veterinärer.
Vid liggande har vi använt en box med bädd i botten och mycket rent strö överst. Hästen får en lugnande spruta och blir lite groggy, han får sedan en spruta ytterligare som han somnar på. I insomningsfasen håller vi ner huvudet ordentligt så att hästen ramlar "rätt" på sidan, när han lagt sig får han en handduk över huvudet. Veterinären tvättar skapet och skär ut kulorna, sedan sätts en tång åt hårt i ca 20 minuter för att stoppa blodflödet. Tången tas bort och hästen brukar resa sig inom en halvtimme.
Veterinären brukar vilja ha rent varmt och kallt vatten och handdukar.

Tack för era svar!

Vi kommer att göra det ute på gräset vid hagen, vi har hagarna en bit ifrån stallet och vill inte göra honom extra orolig genom att ta honom bort från de andra hästarna då han har gått ute dygnet runt sedan han kom. Resonerade fram och tillbaka och kom fram till att ha honom på box bara skulle ge honom ett extra orosmoment då vi har andra djurslag i stallet som han ännu inte bekantat sig med. Får sitta "barnvakt" i hagen resten av dagen istället så att han inte går på staketet när han är groggy. Han går givetvis ensam. Håll tummarna för oss nu att allt går bra:)

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 212
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 885
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 096
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka