Liggande/brant bog

Mabuse

Trådstartare
Nån som vet hur en liggande eller brant bog påverkar hästens steg och frambensteknik över hinder?
 
Nån som vet hur en liggande eller brant bog påverkar hästens steg och frambensteknik över hinder?
Tycker mer liggande bog ger större bogfrihet och "längre" steg.Brant bog känns som det ger ett kortare steg och "stabbigare" steg eller möjligeht mer uppåtrörelse
 
Tycker mer liggande bog ger större bogfrihet och "längre" steg.Brant bog känns som det ger ett kortare steg och "stabbigare" steg eller möjligeht mer uppåtrörelse
Så en häst med höga knän i rörelse, tenderar att ha brant bog? Dvs, hopphästar och körraser i stil med hackney har brant bog, medan araber (markbundna men vägvinnande rörelser) har liggande bog? Travhästar då, som ju har rätt extrem bogfrihet?
 
Så en häst med höga knän i rörelse, tenderar att ha brant bog? Dvs, hopphästar och körraser i stil med hackney har brant bog, medan araber (markbundna men vägvinnande rörelser) har liggande bog? Travhästar då, som ju har rätt extrem bogfrihet?

Jag har ju som sagt bäst koll på araber men idealet är en liggande bog. Tyvärr har det tummats rejält på det och även på bakbensaktiviteten vilket gjort att "symaskiner" kan mycket väl få rätt bra poäng på utställningar. Det ser ju flashigt ut med höga frambenslyft men hästen kommer ju ingenstans.
 
kollade för skojs skullbland godkända fullblodshingstat(både till halvblod o galopp) hittade en där de stod brant bog
 
Jag har dålig koll på hur pass sant det är, men sett skisser på att allt för liggande bog vid hoppning på högre nivå inte är lika önskvärt då hästen får svårare att lyfta frambenen lika väl eftersom bogen inte har lika lätt till rörelse när den ska föras bakåt. Ska se vart jag kan hitta det, har en kontakt i brasilien som skickat mig bilder ifrån en jätte intressant exteriörbok som jag tyvärr inte lyckats få tag på själv :(
 
Jag har dålig koll på hur pass sant det är, men sett skisser på att allt för liggande bog vid hoppning på högre nivå inte är lika önskvärt då hästen får svårare att lyfta frambenen lika väl eftersom bogen inte har lika lätt till rörelse när den ska föras bakåt. Ska se vart jag kan hitta det, har en kontakt i brasilien som skickat mig bilder ifrån en jätte intressant exteriörbok som jag tyvärr inte lyckats få tag på själv :(
Fast en väl liggande bog gör ju rörelsen att lyfta frambenen lättare eftersom det blir lättare att både föra fram benen och bak dvs arbetsvinkeln blir längre ?
Men jag kanske tänker fel . -:)
 
diskuterade med sambon om det igår.Liggande bogar ger nog mer plats med kräver mer styrka i kurvan tror jag.Idag är många hopphästar lite kortare fram/brantare bog.Min känsla är att idag är hästarna mkt kvickare i fram och då fixar de de stora hindrena trots brant bog och kortare steg (i traven).Dessa har också lättare att lägga n ett travsteg när det blir trångt, men det är kanske bara är min uppfattning.själv tycker jag det är behagligare med en mer rund språngkurva (mer liggande bog) :)
 
Tycker mer liggande bog ger större bogfrihet och "längre" steg.Brant bog känns som det ger ett kortare steg och "stabbigare" steg eller möjligeht mer uppåtrörelse

Indeed.

Herr Häst har väldigt brant bog, och hans steg jämförs inte allt för sällan med "Stamping Parrot". Vilket väl egentligen säger allt. :grin:
Nej, men han har steglängd som en normal D-ponny fast han är 162 cm, och "klampar" som tusan oavsett gångart, även om det märks mest i traven och minst i skritten.
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 296
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 406
Senast: L(i)FE
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 063
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp