Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker mer liggande bog ger större bogfrihet och "längre" steg.Brant bog känns som det ger ett kortare steg och "stabbigare" steg eller möjligeht mer uppåtrörelseNån som vet hur en liggande eller brant bog påverkar hästens steg och frambensteknik över hinder?
Så en häst med höga knän i rörelse, tenderar att ha brant bog? Dvs, hopphästar och körraser i stil med hackney har brant bog, medan araber (markbundna men vägvinnande rörelser) har liggande bog? Travhästar då, som ju har rätt extrem bogfrihet?Tycker mer liggande bog ger större bogfrihet och "längre" steg.Brant bog känns som det ger ett kortare steg och "stabbigare" steg eller möjligeht mer uppåtrörelse
Så en häst med höga knän i rörelse, tenderar att ha brant bog? Dvs, hopphästar och körraser i stil med hackney har brant bog, medan araber (markbundna men vägvinnande rörelser) har liggande bog? Travhästar då, som ju har rätt extrem bogfrihet?
Handlar den om exteriöra förutsättningar för prestation?kan rekommendera en bok jag och sambon just nu läser Ridningens anatomi
japp, de ritar muskler, skelettet på hästen så det syns vad som händer i olika rörelserHandlar den om exteriöra förutsättningar för prestation?
På dressyrhästar vill man ha liggande bogar, fullblod har ofta brant bog.
Fast en väl liggande bog gör ju rörelsen att lyfta frambenen lättare eftersom det blir lättare att både föra fram benen och bak dvs arbetsvinkeln blir längre ?Jag har dålig koll på hur pass sant det är, men sett skisser på att allt för liggande bog vid hoppning på högre nivå inte är lika önskvärt då hästen får svårare att lyfta frambenen lika väl eftersom bogen inte har lika lätt till rörelse när den ska föras bakåt. Ska se vart jag kan hitta det, har en kontakt i brasilien som skickat mig bilder ifrån en jätte intressant exteriörbok som jag tyvärr inte lyckats få tag på själv
Tycker mer liggande bog ger större bogfrihet och "längre" steg.Brant bog känns som det ger ett kortare steg och "stabbigare" steg eller möjligeht mer uppåtrörelse