Ligamentsskada

SLD

Trådstartare
Har ett sto f. 03 som i mitten av maj helt plötsligt blev halt över en natt. Vilade i 4 veckor och undersöktes under denna tid två gånger av veterinär som inte hittade nåt speciellt men gav henne metacam. Efter detta såg hon okej ut, började skritta henne samt släppte på sommarbete, efter en dag på betet var hon halt igen och togs in.

Två dagar senare åkte vi till kliniken, hon var nu 3-4 gradigt halt på böjprov (när hemmavet var ute reagerade hon inte alls på böj, utan var lika halt efter som före). Det konstaderades att det var bakknäet. Röntgades där utan att hitta några skelettföränringar, däremot syndes ett mörkare område i mjukdelarna, som enligt vet ev. kunde vara en mineralisering. Sprutades i leden i bakknäet, som nu var tydligt inflammerad, och bestämdes att vi skulle ultraljuda på ÅB.

ÅB var i fredags. Nu knappt en grad halt rätt ut, samma efter böjprov. Ultraljudet visade på bristningar i ett ligament i anslutning till bakknäet, samt starkt inflammerade leder där. Prognosen är enl. vet hyfsat god, men hon kan inte lova nånting. Förhoppningsvis blir hon bra efter lång konvalecens och långsam uppbyggnad. Nästa besök är inplanerat 24/7, sen ytterligare 3 veckor efter, och ultraljud 2 månader från dags dato, först därefter kan hon ge en säker prognos.

För mig känns det som marken rämnar under mig. Jag har fött upp henne själv, följt henne genom hela livet. Kortsiktigt är jag ledsen för att inte kunna träna, långsiktigt är jag livrädd för att hon aldrig ska bli bra igen. :cry:

Skuldkänslorna flödar dessutom. Jag borde åkt tidigare. Borde inte släppt på bete. Skulle gjort si, inte så.

Erfarenheter, stöd, råd och peppning mottages tacksamt!:crazy:

Sv: Ligamentsskada

Stackare! Vet precis hur det känns att vara "därnere" och inte veta om det blir bra eller inte.

Kan bara säga att ge inte upp på din häst. Kämpa för hennes skull och rätt som det är står du kanske där med en frisk häst. :)

Tid är nyckeln till mycket!

Jag kämpade i 2 år med min häst som idag är frisk och glad! En underbar känsla.

Skuldkänslor får man alltid med facit i hand, men man får försöka tänka på vad man har gjort för att hjälpa sin häst istället.

Senast ändrad:

Min häst vart plötsligt halt i februari. Vi åkte till Skara och vet rekommenderade en MR. Sagt och gjort. Han hade ligamentskada i Hovleden och enl vet med vila och åter vila fanns det ingen anledning till att det inte skulle bli bra, dock tar en sånhär skada minst ett ½ år enl vet att läka ut. Hästen har stått sedan februari och har nu vart ren dom senaste 2 månaderna när jag kollat honom! Vi ska på återbesök i slutet av augusti (kom överrens med vet att även om han vart ren så ska han få stå några extra månader för säkerhetsskull). jag hyser gott hopp om framtiden! Hästen tävlar hoppning.

Tid är jag beredd att lägga, bara hon blir bra!

Hade din häst också en ligamentskada? Var satt den?

Håller tummarna för din också!

Jo, jag har förstått att tid är det viktigaste i de här sammanhangen, och det är jag absolut beredd att ge henne. Hon är den överlägset bästa häst jag haft, och dessutom min ögonsten, så jag hoppas verkligen hon blir helt bra, även om det känns tungt nu. Är också hopphäst.

Min fick en ligamentskada som halvårsgammalt föl, vid kronleden. kronleden fick sig en redig smäll med och visade punktblödningar och oregelbundet utlinjerad.

Hon var ohalt men fick en 'benhård' konturstörning vid kronleden. Som ringkota ungefär fast enkelsidigt. Rtg visade det med kronbenet. Hem och avvakta 3 v, skritt i hage (ehum, säg det till ett föl) men likadant då så ny koll nu med UL då ligamentskadan sågs, och även ordentligt med vätska under ligamentet. Rtg oförändrad sen sist.

Skritt i hage, eller ja 'så lugnt det går'. Om ingen försämring avvakta tills konturstörningen lagt sig. Jag frågade vet när jag skulle börja 'oroa mig' om den inte lagt sig och vet tyckte 'om ett halvår typ' och menade att man får räkna med minst 6 månader, ofta uppemot 12 månader vid ligamentskador. Prognos mycket god, dels pga att skadan inte var så allvarlig, och pga den unga åldern.

För mig var det ju högvinst, det var först några dagar senare jag insåg att på en RIDhäst hade det där varit öken. (Men för ett föl vars enda uppgift i livet var just larva i hagen, så var ju konv inte så svår..)

Minns inte exakt hur lång tid det tog innan konturstörningen försvann, iaf 4-5 månader. Vi åkte ju inte in på mer återbesök då det inte blev värre. Långt senare (1 år senare) UL:ade vi och syntes inte ett spår av det. Besvärade henne aldrig heller (det gjorde däremot annat, oberoende men det är en annan story).

Inte samma lokalisation eller ålder som din häst, men som sagt de tar tiiiid. Massor med tid.

Håller tummarna att din blir bra!

När Patsy var inne sista gången så HOPPADES vi på ligamentskada. Just för att det går att läka med tid och tålamod. Nu var det tyvärr inte utan det hade blivit pålagringar (1.5 grad halt rakt ut, samma efter böjprov, helt släckt med bedövning, svarade inte på spruta, tvärtom).

Men visst är det trist när de är så unga!

Tid är jag beredd att lägga, bara hon blir bra!

Hade din häst också en ligamentskada? Var satt den?

Min häst hade förmodligen det i hoven, men fick diagnosen strålbenshälta av en slapp veterinär.
Det som skulle hjälpa strålbenshältan gjorde honom bara sämre. Bytte klinik och fick en väldigt engagerad veterinär som inte gav upp och nu har jag en frisk häst som brallar ut i hagen och under ridning varje dag. Det tog 2 år att få rätt på det och jag grät ögonen ur mig då han oxå är min ögonsten.

Har oxå haft mycket skuldkänslor över detta, men som sagt, med facit i hand är det alltid lättare att förstå och summera.

Hoppas det går bra för dig och din tjej!

tar det inte tyå 6 månader för ligament att buggas upp och få tillbaks sin styrka. Min häst hade nyss fått ett sår som visade sig hade gått in till ligamnetsfästet, och han var 4 gradit halt på det benet och fick vila typ 4 veckor utan behandling blev sedan bra och visade inget på böjprov. Var typ 2 veckor sen han blev friskförklard så tar det lungt ännu dels pga han inte kommit igång efter sina inflamationer heller.
Hoppas fan han håller sej frisk nu under det senaste halvåret har han stått 3-4 månader :crazy:

Med långsam uppbyggnad tror jag det kan gå bra :), vad jag förstått är det väl värre om de får tex. senskador än ligamnetsskaor.
Vet inte om massage och stretching kan hjälpa under uppbyggnaden, tror jag har läst det någon stans. Ska iaf ta ut min ET till pollen som jag tror fått någon musklespänning pga att han hade ont när han hade sin ligamentskada.
Är oxå ett tips som jag tkr är bra att man tar ut någon som kolla igenom muskler mm så de inte går med några spänningar och sedan bygger på det, och får tillbkas samma problem igen, tex inflamationer.

Lycka till :)

Ja, det är ju lite så, hade hon varit föl eller 1-2 år hade det varit helt okej, men just när hon borde ridas, tränas, byggas upp så är det, som du säger, verkligen öken!!

Skönt att höra att den delen blev bra iaf, hoppas det blir det på min också, det får väl ta tid helt enkelt.

Var det Kele? Följde er för ett par år sedan, du hade sån otrolig otur med henne hela tiden :(

Idag fick min pålle diagnosen hovledsinflammation. Vid ultraljud kunde de också se att han hade skador i ligamentet. Det visade mörkare partier i mjukdelarna. Just nu känns mycket hopplöst men man vill inte ge upp. Har läst mycket om det nu, både bra och dåligt. Dett är tufft men man får inte ge upp hoppet.
Jag tror också som många säger, att man bör ta reda på vad som orsakat skadan. Imorgon ska vi få besök av en equiterapeut. Förhoppningsvis kan han hitta något. Det känns lättare att ha lokaliserat felet än att gå och undra vad det är.
Lycka till med din häst, jag håller tummarna :)

Har hittat tilbaks till den här tråden nu, när min häst blev friskförklarad gick han hopigt i höger varv när han fick vänster benet ytterst (var där han fick ligamnetskadan) en vecka efter han blev friskförklard märkte vi att när vi kom in i hörnen på banan började han hoppa, frågade lite andra i stallet och några tyckte han såg halt ut och en trodde det var mer än rörelsestörning som satt högre upp, bytte varv travade först i vänster varv på volt, gick då jätte fint bytte sedan till höger varv började då hoppa. Bestämde oss för att ringa vår ET och hon kom ut i söndags, och han gick då ojämt i båda varven, Et tyckte det såg ut som att hältan flyttade sig att han var halt på ytterbenen. Hon kände på han hittade en spänning högt upp mellan vid manken/halsen/bogmusklen, där är han rejält öm. Han vilade två dagar och vi provade att longera han idag för att se om det hade blivit bättre sämre/ någon hälta kommit fram. Han var fortfarande hoppig i båda varven, men tyckte han såg ut att vara halt på vånster fram i båda varven (men jag är inte så bra på att se vart hältor sitter :crazy:). Ska iaf beställa tid hos klinik, men jag börjar fundera om det inte kan vara ligamnetsakdan som inte läkt ihop ordentligt :confused: har tidiagre varit inne och tänkt på KS och allt möjligt men tkr inget stämmer in ordentligt, ET misstänkte KS men vr inte säker då han inte visade spec tydliga sumtom på det heller...
Han är även omjämt musklad i armbågsmusklen (tror jag den heter, typ bullen vid armbågen iaf) och en msukel på fram/utsidan av benet på vänster sida är arbågsmsukeln stor och musklen på benet liten och på höger sida är armbågsmusklen mindre och ben musklen större. :crazy: Sen vi satte igång han efter ligamnetskadan har han även börjat skjuta ut baken åt höger.

Någon som har någon idee , kommentar ,vad som helst !!
Börjar bli desperat!!!!! :cry:

Ja, tycker det låter exakt som om Ligamentskadan inte läkt som den ska, mitt tips är att göra en MR, det måste vara svårt att se en ligamentskada vid hovleden med ultraljud :confused:

Vi gjorde en MR på min häst, han har en ligamentskada vid hovleden som kommit av ett yttre trauma (antagligen i hagen). Han har vart ren dom senaste två månaderna när jag kollat honom men han ska stå till slutet av augusti för säkerhetsskull. Då har han vilat exakt i 6 månader. Är han oren på kollen hos vet får han stå i 6 mån till har jag bestämt. Efter dom 6 månaderna får vi se hur vi ska agera. Men nu ser det ju VÄLDIGT BRA UT :D

KL

Min unghäst har efter mycket om och men fått en åtminstone trolig diagnos, ligamentskada på HF. Konstaterades efter UL, MR skulle behövas för att få ännu mer klarhet men veterinären rek nu lång vila och observation. Han har f n mellan 2-3 graders hälta och enl veterinär bör man se en långsam men gradvis förbättring annars är prognosen dålig.

Nu har han inte varit i arbete ö h t sedan snart 3 månader tillbaka och hältan har i dagarna förvärrats ytterligare. Hans allmäntillstånd är påverkat tycker jag, trött, envisa utslag i huvudet, börjar tappa glans i pälsen och som lök på laxen; han har börjat torrhosta. Vi ÅB med longering samt böjprov hostade han efter varje gång vi sprungit 10 meter eller longerat ett varv:(

Ska ta ut distriktet för att ta nya blodprov för ngt är def fel, vet inte om han p g a smärta o inflammation i kroppen har ett försämrat immunförsvar. Det känns snart helt outhärdligt att se honom.

Ja, tycker det låter exakt som om Ligamentskadan inte läkt som den ska, mitt tips är att göra en MR, det måste vara svårt att se en ligamentskada vid hovleden med ultraljud :confused:

Veterinären som upptäckte ligamentskadan och hovledsinflammationen på min häst kunde se det på ultraljud, men bara fram till hovkapseln börjar. Därefter måste man göra en MR för att kunna se igenom. Så jag tror att det går om man har en nogrann veterinär som är duktig på ultraljud :)

Min häst har ligamentskador i kotan. Precis som för dig tog det tid att hitta det, veterinärerna kliade sig i huvudet och gissade att hästen var ömfotad :-)

Hästen skadade sig förra sommaren, fick diagnos mjukdelsskada i kotan i oktober, därefter skritt uppsuttet. Den lilla, lilla hältan ville inte ge med sig, magnetröntgade i Skara i februari, och det såg bra ut, så det har varit försiktig igångsättning med trav sedan mars, och nu lite galopp, och jag hoppas det ska gå vägen.

Hästen har trivts bra i sin lilla grushage, han ser många andra hästar vilket verkar vara det han behöver. Mycket grovfoder, grenar i hagen att gnaga på, skritt promenader och skritt uppsuttet. Har även tömkört i skritt på rakt spår som omväxling.

Har masserat honom en del, tränat lite clickerträning, allt för att försöka sysselsätta honom.

Det finns ingen anledning att din häst inte ska bli frisk av vad jag läser, så om du bara ger det tid, och hästen klarar av ett mer stillsamt liv ett tag, så hoppas jag att du har en frisk häst i framtiden!

ja är det jag oxå tror det är, för när vet stllde diagnosen kom han ju ut till oss, och jag vet inte hur säker diagnos de kan ställa bara genom att känna och genom ett böjprov. :crazy: tyckte 4 veckor var ganska snabb återhämtning även om skadan var liten, när jag läst att det annars tar typ 6 månader.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 975
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 360
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka