ligamentskador och sjukhage?

M

mallan20

Det finns många trådar postade om ligamentskador och hovledsinflammation. Jag har läst många av dem. Det verkar vara väldigt olika vad veterinärerna rekomenderar som rehabilitering.
Men många verkar enas om att igångsättningen i alla fall ska ske på rakt spår och ganska hårt underlag (mjukt om hovleden är inflammerad)
Många frågor har jag då angående detta men sjukhage eller boxvila. :confused:
För oss som har hästar som springer runt i boxen och den lilla hagen känns det inte alls bra. Det känna motsägande att hästen ska röra sig på plant underlag och rakt spår under igångsättningen när den speedar runt på en pytteliten volt i boxen och hagen. Det kan man ju om något kalla böjt spår?
Vad ska man göra? Visst är det tyngden av ryttaren som påverkar under igångsättningen, men då har ju ändå skadan läkt (får man för allt i världen hoppas). Hästarna är ju som känsligast i början och hur ska man då göra?
Min häst springer vilket som, stor eller liten hage, och jag vet inte vad jag ska ta mig till :cry:
Tipset som någon fått om att ha hästen ute i hagen på natten (ensam vore väl bäst) och inne på dagen var bra, Men då kan jag inte ha koll på han ifall han skulle dra ett race. :crazy:
Vad är rätt och vad är fel? Kanske inte finns något sånt, olika metoder kanske passar olika hästar?
Någon som har några tips elelr bra idér. Någon som fått andra rekommendationer för rehabilitering?
Tacksam för allt!

Sv: ligamentskador och sjukhage?

Utevistelse i plan hage med lugna kompisar fick jag som rek, inne några timmar under dagen också.

Min var ju ett föl, hon fick gå kvar i stor hage, eg skulle det vara bara skritt' men som veterinären själv sa - säg det till ett föl (var 8 - 9 mån om jag minns rätt).

Dock, ang konvalescens i stort, så de som jag haft som stissat på box men varit lugn i stor hage har fått gå i stor oavsett skada (vi har tack och lov inte haft ngn fraktur eller liknande, däremot efter artroskopi med borrtagande av fragmen fick konv kraftigt göras om).

Har haft en som var som din, yr i hatten vad den en hade för hage, och väldigt taggad på box/boxhage. Hon fick helt sonika sederas om det var ett måste/viktigt med stillhet och lugn. Inte alls idealiskt, men nöden har som bekant ingen lag.

Så hon sederades i princip konstant (dessvärre hjälpte det inte för att kunna promenera henne, hon exploderade oavsett under promenader vid hand, även vid mkt tung sedering samt inspänning.. Skötsam med matte på ryggen dock, så när det var okej fick det bli så, annars stryka prommisarna och ge aningens större hage men med sedering fortfarande).

Så, om den verkligen inte vill vara lugn, och fri hage inte är förenligt med skadan/konv inte är ett alt (jag skulle också vara tveksam till ute natt själv..) så får man överväga sedering. Kanske skulle höra med din veterinär hur h*n ställer sig i frågan? Med min dam så ibland fick hon gå ut hellre än sedera, det är ju inget de gör 'bara ändå', men när det var vila och vila allena påbjudet så fanns inga andra val helt enkelt.

Hon fick dessutom barnvakter när hon stod på boxvila, ett himla pyssel. Dock, efter blod, svett och tårar, och med barnvakter, sedering, och en hel del 'rutin' så blev det i alla fall såhär lugnt och fungerande =)

(Vad som inte syns är att direkt till vä utanför bild står båda kompisarna i en liten hage, så hon hela tiden ser dem, de inte springer/etc heller)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

är en i mitt stall vars häst har hovbensfraktur :crazy: och de har gjort som en labyrint i hagen, med smala ingångar och sen små box fållor typ, verkar funka ganska bra :) hästarna hinner ju inte få upp farten då, när min häst stod i sjukhage hade vi en ftboll där åt han, vet inte om han lekte med den men :grin: finns ju aktiveringsbollar oxå, har även slängt in björkvistar åt han så han kan tugga på något när hösilaget tog slut. Men det enda som nästan funkad bäst på min häst var massor av mat, öste in typ 12 kg hösilage och då stog han där ca 8h (var på vintern), så är ju svårt fet= mer belastning på kotorna, springa runt=inte alls bra. Tror nog nästan det är bättre med mat då de endå är lugna och inte sprinegr urnt tyo okontrolerat som min häst gjorde...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en häst av tyngre kallblodsmodell som efter en längre tids turer in och ut på klinik lett till en MR som tyvärr visar på en...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: lytesout95
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit