Ligamentskada

SnigelEffekt

Trådstartare
Står just nu med en häst med en ligamentskada i vänster framknä. Skulle gärna höra lite om era erfarenheter av prognos och "behandling"

Hästen ifråga är 5 år. I oktober 2007 hade han en knäledsinflammation som behandlades med metacam och 2 veckors boxvila. Även röntgen togs som visade på en liten pålagring på mellersta knäleden. Sen va han frisk och lugn igångsättning skedde.

Allt frid och fröjd till och med april 2008, då han började visa en svag hälta som "kom och gick" i samband med att han tappade höger framsko. Han fick 1 vecka på sig att bli ohalt efter skon kom på. Det misslyckades. Tid på klinik bokades.

Han hade ungefär en markering initialt, ca 1 grad på böjt spår och ca 2 grader på böjprov. Bedövade knäleden vänster fram och hältan försvann. Behandling (cortison, tuppkam och calitonin), boxvila, metacam och ÅB efter 2 veckor.

På återbeöket var han bättre, fanns bara en svag böjprovsreaktion. Fick ny behandling, boxvila 2 nya veckor och sedan sätta igång.

ÅB sex veckor senare var han betydligt mer halt än vad han var första gången. Ingen behandling gjordes utan remiss till HBG och diagnostisk atroskopi i vänster framknä.

Dom fann ett ligament som var rött, dock normal form, men dom trodde att det kunde vara en skada på det. Det fanns inflammation i två ledsektioner och brosket var inte slätt och glatt utan de var "knaggligt". Man städade upp det som gick bland brosket. Boxvila, metacam och ny behandling efter 3 veckor.

Sedan va vi på ÅB efter 3 veckor. Han va då halt, men tillfredställande mycket bättre efter OP. Behandling mot inflammationen, mer metacam och nytt ÅB efter 2 veckor.

På det ÅB så var han mycket bättre, ledvätskan var mycket bättre så än så länge går det framåt. Fick en behandling till och återbesök efter 2 veckor.

På onsdag har dom 2 veckorna gått. Man funderar ju väldigt mycket. Det som vet. är mest oroad över är ligamentskadan.

Så jag undrar vad era erfarenheter av ligamentskador är? Hur har ni gått till väga? Hur har era igångsättningar sett ut och framförallt har hästen blivit fullt återställd?

Jag förstår också att det är individuellt, men är ändå nyfiken på era erfarenheter.

Sv: Ligamentskada

mitt 6 åriga fblsto har en trolig ligamentskada i höger framknä, visade sej i form av hälta som ej kunde behandlas bort med medicin, kvar på listan var en atroskopi för att se hur illa det ser ut inuti om det går att operera, men detta har jag inte gjort ännu pga föl... så utsikterna är väl kanske inte strålande iaf inte för min häst :(

Vad tåkigt med din häst!

Min häst var på ÅB i onsdags och tack o lov så går det åt rätt håll, än så länge *peppar peppar*

hmm är svårt... är ju inte så bra med pålagringar, och verkar ju haft mkt skit i samma knä (om jag läst rätt) sen tror jag oxå det beror på varför den fick liggamentskadan på hur bra den blir sen. Är inte kul när det blir så :( är ju en ung häst oxå. Fick lov att ta bort min häst pga pålagringar i kotan som ledde till inflammationer som hela tiden skulle fortsätta komma tillbaks :crazy:

För 5 år sen ganska exakt lyckades min häst på något sätt skada sig i hagen.. Han var blockhalt och ena hasen var stor som en melon, det enda som syntes ytligt var skrapsår på näsan och båda bakknäna, troligast har han gått omkull i ett dike (i en fö plan välbekant hage:confused: ) Han har antagligen även fastnat med det skadade benet eftersom det sprängts loss benbitar på både in- och utsidan av just hasen

Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det vaqr mellan besöken i början, men han blev inte bättre och svullnaden vägrade att ge med sig.. då hade han bara behandlats med boxvila och finadyne.. Alternativen som fanns efter andra ÅB var tuppkam. OP eller vänta och hoppas..

Artroskopi fick det bli för att se om de lösa benbitarna gick att ta bort (det gick ju inte att utesluta om dessa var orsaken till problemen trots att det inte såg ut så på röntgen) Under OP visade det sig att en ledkapsel var kroniskt inflammerad, denna togs bort helt. Men det visade sig även att ett ligamente blivit uttänjt så att det bildats som en ficka i den.

Redan när bandaget åkte av (kommer tyvärr ej ihåg tiden där heller) så såg man att svullnaden gått ner avsevärt, trots att det var nyopererat. Vets största tvivel var då ligamentet, om det någonsin skulle stabilisera sig och strama upp sig tillräckligt..

Efter ett par ÅB där han var mycket bättre för varje gång var det dags för igångsättning(han skulle ha promenerats ca 10min 2-3ggr/dag fram till igångsättningen, i övrigt boxvila) Vi fick ett igångsättningsprogram för senskador som var på ungefär 3 månader.. men det tog nog säkert 1 1/2 innan vi var klara med det och han var fullt igång.. Detta var dels för att jag ville bygga upp honom långsamt och dels för att han ett par gånger tidigt under igångsättningen fick sig totala flipperanfall som gjorde mig rätt osäker..

Idag är han helt friskförklarad, reservationen på försäkringen är borttagen och han har lugnat ner sig :love:

Senast ändrad:

Jag har tyvärr inga positiva erfarenheter av ligamentskada.

Förra hästen var rejält halt när jag skulle rida henne efter en dags vila i hagen. Hon var så halt att jag omgående beställde tid på klinik.

Väl där så var hon oförskämt ohalt helt plötsligt och vet beordrade igångsättning. När jag skulle rida henne nästa dag var hon jättehalt igen och beställde omedelbart tid igen.

Denna gång var hon även halt på klinik och efter böjprov och bedövning lokaliserades hältan till kotleden vb. Röntgen gjordes där hon var helt ren, hon fick en spruta tuppkam och hem med vila. ÅB två v senare.

Vid Åb var hon fortfarande halt varför inflamation uteslöts. Vet misstänkte då ligamentskada, men i kotleden är detta svårt att se. Fick då ett schema där hon skulle skrittas på asfalt i 20 min för att öka blodcirkulationen i fyra v. ÅB visade att hon var bättre efter det. Fortsatte med skritt och 200 m trav fortfarande på asfalt.

Blev bättre och bättre men så en dag var hon halt igen. In till klinik igen där hon Ul:ades. Man konstaterade då ligamentskadan men trodde fortfarande på en god prognos. Bara att börja om med skritt 4 v osv. Blev ohalt för att sedan gå upp igen.

Nytt Ul togs som visade att ligamentet blivit grynigare. Prognosen blev då mycket sämre. För varje gång det går upp så blir ligamentet mindre elastikt och hållbart.

Höll på med henne ett år med ut och in på klinik. Vet tyckte att hon då kunde gå som avelssto men när hon blev halt sista gången började hon få återkommande koliker av att stå i hage. Droppen blev när hon gick från att vara ranghögst till lägst på en vecka. Tog då det tunga beslutet att ta bort henne.

I mars i år fick hon vandra till trappalanda....

*lite kl*

Tack för era svar! :bow:

Det är ju som sagt inte bara ligamentet som är ett problem i hans fall känns de ju tyvärr som.

Just nu tar vi en dag i sänder o försöker hålla humöret uppe. Han har nu haft boxvila i snart 8 veckor men tror han e van o va "boxhäst" sen han bodde i spanien så han bryr sig inte så mycket. Han blir mest lite överladdad när vi e på promenad men de funkar.

Men som sagt, mycket intressant att höra era erfarenheter, dock jättetråkigt att resultat blivit så dåligt :(

Jag fortsätter dock hoppas på att min häst ska lyckas blir frisk....

Vad skönt att höra att det finns dom hästar det gått bra för också! :)

Hur gammal var han när han skadade sig?

Han var 4 när han skadade sig, nu är han ju 9 och hittills har det inte märkts av någonting av skadan.. Men man kan se att där varit något för det har bildats ärrvävnad under huden som ser ut som galla. Vet har inte kunnat lämna några garantier för hållbarhet eller för att inte det skadade ligamentet ska gå sönder igen. Men det känner jag att det får bli ett senare problem och händer något med hasen vet ju jag vad man kan misstänka från början:)

Vet förresten ett fall till med ligamentskada, även det i hasen dock. Hästen blev felbehandlad på första kliniken de var på, det hade böjts och sprungits och det enda som ordinerats var vila från ridning och butta eller liknande men ingenting mer. Tjejen åkte till "min" klinik istället och där hade de stått som fågelholkar över varför det öht sprungits med en blockhalt häst som inte skulle rört sig en meter mer än nödvändigt, det visade sig att ligamentet var helt av!
Denna hästen lever än, vet dock inget om ridbarhet.. men i vanlig hage har han fått gå nu ett bra tag:)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka