Ligamentskada

FUNNY

Trådstartare
Hej!
Sitter här och försöker letat liknande fall som mitt. Men hittar inget så då får jag väl helt enkelt skapa en egen tråd.

Jag har en 6 årig valack (halvblod) som är en riktig drullputt och som jag av olika anledningar inte har ridit ordentligt sen förra hösten.

För att göra en superlång historia kort - han trampar halvt av sig hf sko. Sidokappan går upp i lamellranden så han blir blockhalt...
Får på skon o allt är frid o fröjd men hästen är ju såklart fortfarande halt. Men reagerar ej på visitertång.

Hästen är dock fortfarande halt (inte lika men halt) 2 veckor senare. MEN han är superkänslig så det är kanske inte så konstigt...
Har hovis där efter 2 veckor igen som kan konstaterar att han är svart där sidokappan gått in men reagerar ej på visitertång.
Hältan blir bättre o bättre men efter 3 veckor syns det inget på rakspår men när jag longerar i hv så är han tydligt halt hf.

Kallar ut veterinär som konstaterar samma som mig. Ingen svullnad eller ökad puls. Ingen reaktion ens på böjprov på rakspår. MEN vid longering i hv så syns det tydligt reaktion hf...
Enl den veterinären någon trolig muskelskada högt upp.
Finadyne i 14 dagar. Hältan bättre men ej 100 bra.
Ringer till klinik för tid. Får då höra av den veterinären att det inte alls är bra att han inte reagerar på böjprov o att det då troligtvis är en ligementskada :crazy:
Vad har ni för erfarenhet av sådana skador? Kan det vara ligamentskada när hästen inte är halt på böjprov, varm eller svullen??

Aj då vad långt detta blev hoppas det är någon med gott om tid som kan spåna lite med mig :)

Sv: Ligamentskada

Glömde säga att jag självklart beställde tid på kliniken. Fick inte tid förrän på torsdag så därför tänkte jag spåna lite här först :d

Vår häst (dotterns då 6-åriga hopphäst) kom in från hagen en dag förra sommaren, hade trampat av sig höger framsko och var halt. En ny sko slogs på samma dag men hästen var fortfarande halt på böjt spår. Hästen fick vila någon dag men ingen förändring, fortfarande halt. Efter knappt en vecka åkte vi till klinik. Inga böjprovsreaktioner, ingen svullnad men en liten värmeförändring i hoven. Hoven röntgades och inga förändringar på röntgen. Ingen skillnad vid bedövning av hovleden, strålben, men däremot blev hästen ohalt när hela hoven bedövades (hette det bedövning av kotnerven?). Vi åkte hem med metacam, cortison och tuppkam i hovleden och diagnosen "stengalla". Dom trodde hon trampat på något.

Efter 4 veckor var vi tillbaka och då var hästen ohalt, även på böjt spår. Hästen sattes igång, tränades och hoppades under hösten, men hoven var lite varm till och från. När hon stod i gången, kunden man se att hon ibland inte lade tyngd på hoven...vid Jul började hästen krångla, hoppade hinder, men krånglade mellan hinder, efter landning. Jag tyckte också hon ibland såg oren ut när man vände in till höger men det försvann i nästa steg.

I januari uppsökte jag en annan klinik då jag själv började misstänka skador på sidoligamenten i hoven. På denna klink startade en ny utredning ink utraljud. Vad man kan se på ultraljudet, som endast når ca 4 cm ner från kronranden, så var båda sidoligamenten i hoven påverkade. För kunna se hela vägen ner måste magnetrötgen ske, men veterinären tyckte inte det behövdes och magnetröntgen finns ej på klinken. Hästen har under våren fått upprepade stötvågsbehandlingar i hoven och har efter det gått 3 månader på sommarbete (utan skor). Nästa vecka ska hon få skor och veckan därefter ska vi tillbaka till kliniken.

Att en avtrampad sko kan orsaka såpass allvarliga skador...

Jag hoppas verkligen inte din häst skadat ligamenten utan att det är något annat mindre allvarligt, men hittills stämmer tyvärr symptomen på din häst det som våran underbara, vackra, kolsvarta tyska hopphäst råkat ut för...

Kram
Maria

Vår häst som hade ligamentskador var halt på böjprov iallafall. Rätt ordentligt vissa gånger.Däremot var han inte så halt annars.

Var det ligamenten i hoven som var skadade? Just dom ger ingen hälta vid böjprov. Enligt vår veterinär så gjorde skadan i sidoligamenten så hoven blir instabil vid nedsättningen av hoven i backen. Därav ska vår häst nu vid skoning av speciella beslag som inte ska få hoven att "trampa snett". Skon ska flyttas bak och den ska ej ha tåkappor och tån ska vara så kort som det går. När hoven sätts ner ska bara kraften kunna gå framåt och överrullning ska ske.

Maria

Usch ja det låter väldigt likt min :(
Till saken hör oxå att jag är under igångsättning från en hälta på alla fyra benen sen i april. Som vet inte har rett ut varför han blev halt??
Så det här känns tyvärr inte alls som några goda utsikter för min underbara älskling :(
Mardrömsdagen imorgon.....

Ja, uppdatera gärna vad du får för diagnos. När jag haft dialog med min klinik, så är deras erfarenhet att denna typ av skada har en god prognos men att det tar lång tid. Många hästägare och veterinärer har inte tålamodet och hästen tas bort. Om nu vår häst är ok om två veckor väntar ca ett års igångsättning med många kontroller. Nu passar det oss bra eftersom dottern ska åka till USA i ett år. Själv har jag inga större ambitioner för träning och absolut inte hoppträning, så jag kan väl ägna året åt igångsättning. Ett tag var vi inne på att betäcka, men av olika skäl valde vi bort det.

En yngre häst i grannstallet råkade ut för samma skada och efter 1 år är hästen tillbaka på hoppbanan, dock ännu inte i samma klasser som tidigare (130 cm).

Maria

Hopplös som han är min underbara springare så lyckades han trampa av sig hf sko igen natten innan klinikbesöket.. så tyvärr så blev det ju ingen 100% diagnos för att det var för många osäkra faktorer...
Men diagnosen igår blev ingen ligamentskada i alla fall - så jag är glad så långt- utan det blev knäledsinflammation bägge fram. Så nu är han behandlad o åb är om 2,5 veckor så vi får hålla tummarna att det bara är det nu o att han är fit for fight då :)

Det var ju tur att det inte var någon ligamentskada. Hoppas din häst svarar bra på behandlingarna och att ni kommer igång med ridningen snart igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 771
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 716
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka