ligamenten..

Jho

Trådstartare
Hej, nu har då felen hittats, ialla fall för denna gång, och listan är lång...:cry:
men men, tänkte bara höra, en av skadorna sitter troligast o ligamenten i kota och ner mot hov och hovled, men tänkte höra hur ser utgången för denna skada?
sen att han har inflammationer i ryggen troligast av felbelastning av framenet, inflammation av andra benet pågrund avbelastning av det sjuka benet, samt att han nu har någe skit i en bakhas, men det ska kollas upp det andra,
men nu är jag mest intresserad av hur utgången för ligamentsskador ser ut, nu är det så att han troligast har det på båda sidorna av kota och neråt... :cry:
och vet att när man har konstaterat det så är det boxvila som gäller, men sen e frågan ju hur mycket ska man utsätta hästen för, har hållt på att behandla han i ett år nu, men kollade de gamla röntgenplåtarna och ser att han troligast hade påbörjan / gående ligamentsskada, men då ej så tydlig som nu, och han hade då andra hältor som bedövningen slog ut då ox¨å o kota och hovled så denna missades :mad: dåligt tycker jag men sådant kan hända...

Så nu alla som har erfarenhet eller vet någe snälla hjälp till lite.. man vet ej hur länge man själv orkar..

Sv: ligamenten..

:eek: Har du 'snott' min & Prinsens historia!!?....nä, men det är precis om jag själv skulle kunnat skriva det.... :cool:

Min häst & jag har kämpat med bla. hältor ungefär ett år tillbaka lite mer, men det är snart exakt ett år sedan vi satte våran fot på kliniken för första gången sedan har skadorna & diagnoserna rullat på...... :crazy:

Han har behandlats för åtskilliga hältor, även han har ett defekt i ena hasen, ryggen är även den behandlad massor av gånger....min Prins fick en ligamentskada i ena bakkotoan, det tog nog några månader att läka ut den (minns inte exakt nu hur många). Han fick chockvågsbehandling 2 gånger, hade vi inte gjort det så hade det nog tagit ännu längre tid & han är även sprutad i leden, han blev bra från den skadan iallafall....sedan har vi andra problem, men det ska vi inte ta här & nu.

Hur länge har ni behandlat ligamentskadan? Vad jag har hört så tar det TID & det är väldigt viktigt att man låter det läka ut ordentligt...som sagt va min Prins ligamentskada läkt ut ganska så snabbt vet inte om det vart pga chockvågen &/ ledbehandlingen & framförallt VILA...

Men förstår inte hur ni har kunnat se ligamentskada på röntgenplåten?? Jag är inte så insatt i det...men det är mjukdelar & det ser man väl med hjälp av ultraljud & inte på röntgen...

Lycka till!!! Jag vet hur det känns..... :cool:

Sv: ligamenten..

:eek: ofasen är det inte bara jag som har sådan otur med min häst:eek:

Hej, jadu långa dagar och många resor....
historien om och med volvo är lång. *volvo är min "lilla" pojk.
han har även haft en kotsenbensfraktur på ett bakben under denna resa...
Men ialla fall, vi har nu sett skadan på röntgen pågrund av att han har fått en *glipa* mellan benen som möts, fanns med på bilderna för ett år sedan, men det är inte förrän nu man har uppmärksammat dem, då trodde de bara att bilden va lite snetagen, men nu när man har tagit nya bilder och verkligen sett att det ser ut såhär så kan man mer säga att det är en ligaments/flera ligamentsskador som fått detta att uppkomma. och han har det vid ringkotan om jag inte minns fel.. har även kollat med värmekamera... och då sett, inflammationen i ryggen, något skit i en bakhas samt nu denna skadan på ligamenten...

de säger att är det nu detta så har han 4 månaders boxvila att se fram imot, något jag inte ser fram imot.. :crazy: han blir heltokig av bara några veckor *vet det sen tidigare* men vi ska väl klara detta med,
Jag funderar nu på massage och elmassage samt köpa mer back on track prylar till honom... Som sagt har vi kämpat ett år kan vi lika gärna fortsätta nu...

Men hur har det gått för din polle då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 103
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka